fredag 12 april 2013

CSM8



EvE Online är ett av de få, om inte det enda, spel där spelarna själv väljer representanter som skall företräda spelarnas intressen gentemot speltillverkarna. Varje år hålls ett val till Counsil of Stellar Management. Just nu pågår valet till den åttonde upplagan. 14 representanter skall röstas in. Alla som har ett Eve-konto kan rösta och i år har man ändrat röstsystemet genom att först hålla ett så kallat "primary" där man sållar ut de som har mest stöd. Det gör att tidigare års "joke candidates" inte fått nog stöd för att ta sig vidare till sista valomgången. Normalt brukar många av de som suttit i förra årets CSM ställa upp för omval men så är det inte i år. Enbart två kandidater ställer upp en gång till på gott och ont. I CSM7 fanns det flera riktigt seriösa och hårt jobbande kandidater som många gärna sett ställa upp igen men också flera kandidater som inte gjort ett dugg och det är skönt att slippa. Nu är det inte lätt att veta om de 14 som i år skall röstas in kommer vara för typer men flera av dem är mycket seriösa och startfältet verkar bra. Resultatet av valet får vi veta under EvE Fan fest som går av stapeln i slutet av april.

Valaffisch för att rösta i CSM8-valet


Jag tror att största orsaken till att så många hoppar av CSM i år är den arbetsmängd de lagt ner. Det sägs att man måste vara beredd att lägga ner runt 20 timmar i veckan på att läsa igenom saker, kommunicera med spelutvecklarna, skriva rapporter mm. De kommer knappt ha tid att spela EvE.

Exempel på en CSM-valaffisch


Så vad gör de som sitter i CSM? Som jag skrev ovan är det spelarnas representanter gentemot CCP som tillverkar EvE. Tanken är att de skall vara bollplank när nya saker skall införas i spelet och tänka ut hur det påverkar de olika aspekterna av EvE. Vissa av dem får även åka till två "summits" på Island där CCP har sitt huvudkontor. Förutom resan är jag osäker att det får någon "betalning" för det jobb de lägger ner och med tanke på att EvE communityn är väldigt krävande så kan jag tänka mig att jobbet känns väldigt otacksamt.

Seleenes (sittande CSM Chariman) valaffisch från CSM6


Själv har jag tre EvE-konton och har länge funderat hur ja skall fördela mina tre röster. Vilka jag röstat på håller jag dock hemligt. Men har du ett EvE-konto är det din plikt att rösta eftersom de som röstas fram kommer påverka DITT spel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar