söndag 28 april 2013

Elite



Ett av de spel som jag och mina kompisar spelade rätt mycket var rymdsimulatorn "Elite". Jag ägde själv ingen comodore 64 men jag snyltade en hel del på mina kompisars datorer. Dock var Elite ett sånt spel som man kunde sitta och titta på medan någon annan spelade. För er som inte vet vad Elite är för nått så kommer här en snabb förklaring.



Du spelar personen Jameson. Du börjar med ett skepp och 100 krediter. Man använder dessa för att köpa varor och sedan transportera dem till någon annan planet och sälja sakerna med förhoppningsvis en vinst. Sedan håller man på sådär tills man har råd att skaffa sig bättre vapen mm.


På vägen mellan planeterna kan man störa på olika pirater. Det krångligaste var att docka med stationerna eftersom de roterar. Om ni sett dockningsscenen i början av Kubricks mästerverk "2001" så vet ni vad jag pratar om. det hände allt för ofta att man stötte i kanterna på dockans öppning och tog skada eller i värsta fall dog.

Gameplay från Elite (på en C128):




ELITE+


När jag sedan skaffade en Amiga så kom det också en lite bättre version av spelet och man kallade det "Elite+". Detta spel spenderade jag större delen av sommarlovet mellan sjuan och åttan. Nu med bättre grafik fanns det även roligare saker i spelet som mer utförlig information om de olika planeterna.


Simulatorer var rätt vanliga på den tiden då alla fortfarande hade minst en joystick i sin ägo. Detta gav även en bättre känsla när man var i strid.

Dock blev spelet lätt enformigt då man mest gjorde samma sak hela tiden.


ELITE II - FRONTIER



1993 släpptes Elite II: Frontier och det var enormt i jämförelse med föregångaren. Nu kunde man landa på planeter, vara prisjägare, smuggla gods och människor mm. Till skillnad från i Elite kunde man nu köpa nya skepp, anställa besättning mm. Det fanns även ett soundtrack där man kunde välja bort låtar man inte ville lyssna på. Häftigt men oj så illa det lät med dagens mått mätt.


Dessvärre kom spelet precis innan Amigan dog och PC-spelen tog över. Lite synd tycker jag för just möjligheterna i spelet är svårslaget till och med idag.


Gameplay från Frontier:


Sedan var det tyst om Elite väldigt länge. Andra rymdsimulatorer som Wing Commander, X-wing/TIE-fighter med flera tog över marknaden. I och med att PCn blev standardplattform så minskade även flyg- och rymdsimulatorerna för att idag vara en liten del av spelbranchen.


ELITE DANGEROUS

I december fick jag en tidig julklapp då jag fick nys om att David Braben som legat bakom Elite-spelen hade startat en "kickstarter" för att kunna utveckla vad han kallade Elite Dangerous. Just efter nyår lyckades man nå sitt mål och spelet är nu under produktion. Jag längtar redan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar