söndag 14 april 2013

Elric av Melniboné

Äventyrsspels fantasyromaner


En av de första fantasyhjältarna jag fastnade för var Elric av Melnoboné. På 80-talet gav Äventyrsspel ut fantasyromaner bland annat Michael Moorcocks böcker om Elric. Den första bok jag skaffade var "Vita vargens öde". Främsta orsaken till att jag köpte boken var omslaget som var detsamma som på Drakar och Demoner Expert. Den illustrationen tycker jag fortfarande är en av de snyggaste som beklätt ett rollspel. Om jag fick bestämma inredningen här hemma skulle jag ha den som helväggstryck i sovrummet.

Såååååå snygg!!!!


Trots att boken kanske den svagaste av alla Elricböckerna älskade jag den och jag vill minnas att jag läste den två gånger under helgen. Sedan var det bara att få tag i den första boken i serien. Utbudet var inte det bästa på orten jag bodde så det tog ett par veckor innan jag hittade boken. Eftersom "Vita vargens öde" mest var fristående berättelser så kändes "Elric av Melniboné" bättre då den hade en ihållande story. Många av de namn och ställen som omnämnts i "vita vargen" fick sin förklaring. Sedan rullade det bara på och jag köpte alla Elricböcker som Äventyrsspel gav ut.



Vad är det då med Elric som gör böckerna så bra kanske ni undra? Fantasy är ju fantasy liksom. Nja, ta klassisk fantasy som tex Conan. Där går Conan från slav till kung över ett imperium. Elric däremot är på toppen i början av berättelserna. Han avsäger sig all makt och plundrar till och med sitt eget land för att sedan bli kringresande äventyrare. Att berättelserna sedan kryllar av demoner, gudar och magi.

Figur från nått GW-spel som jag målat med Elric som inspiration.
Dessvärre blev fotot inge vidare.


På senare år har jag läst böckerna igen på engelska men även lyssnat på dem som ljudbok. Trots att jag läst igenom den kanske 10 gånger genom årens lopp är de fortfarande lika bra.

En kompis till mig köpte "Stormbringer" som är ett rollspel som utspelar sig i Elrics värld. Vi kom aldrig längre än att skapa rollpersoner. Jag tror jag har spelet liggandes nånstans då jag köpte det av honom. Kanske gör nån liten recension av det framöver.

2 kommentarer:

  1. Oj, Stormbringer minns jag att du köpte. När jag först beställde det från Midgård tog det säkert fyra månader innan jag fick det, och jag gick runt och väntade på posten varje dag. Det är inte som nu när man beställer nåt, glömmer bort det, och blir förvånad när något dyker upp i brevlådan.

    Vill minnas att spelet inte var något märkvärdigt i sig, fast det hade läckra färgbilder i mitten...

    SvaraRadera
  2. Hehe, gud så man kunde vänta på rollspelsprylar man beställt. Jag minns att jag gick hem på lunchen från skolan bara för att se om nått avi dykt upp.

    SvaraRadera