söndag 21 april 2013

En rollperson blir skapad.

Hon kände fortfarande den sprängande smärtan i magen där den store skäggige näven hade träffat för några minuter sedan. Munnen var full med blod efter de slag hon fått i ansiktet. Som tur var hade inga tänder gått sönder. Hennes handleder värkte av de rep som de bundit hennes händer med. De hade tagit henne till en halvt nedbrunnen stuga och bundit fast henne vid en stol innan de börjat fråga ut henne.

"Jag frågar igen, vad gör du här?"

Hon valde att även den här gången vara tyst. Den store skäggige kom närmare och viskade i hennes högra öra. "Säg vem du är och vad du gör på vårt område så lovar jag dig en snabb väg ner i marken. Om inte så kan vi hålla på hur länge som helst och vi har än så länge bara börjat". Hon kunde känna hans stinkande andedräkt när han hängde över henne. "Jag..." började hon viska och den skäggige lutade huvudet närmare för att höra. Då passade hon på. Hon bet fast i hans öra med all kraft och släppte inte förrän hon kunde känna sina egna tänder mötas. "Gaaahhhh...din lilla satmara, nu är dö, dödens!" vrålade den skäggige när han höll sig där resterna av hans öra suttit. Blodet forsade nerför hans hals. "Du bet av...hela mitt öra...va faan".
"Jag vet" svarade hon leende med blodröda tänder och spottade ut örat på golvet.
"Nu järvarns skall du dö rötopp!!!" skriker den skäggige och drar pistolen han har i bältet. Precis som han skall trycka på avtryckaren så hörs en skarp röst bakom hans rygg "Och vad försegår här då?". Den skäggige tvekar, sänker sin pistol och vänder sig om. "Chefen, den här lilla satan bet av mig örat."
"Det kan du nog se som en förbättring." svarar den andre mannen som nu kommit i synhåll. Han är betydligt mindre till växten än den skäggige men utstrålar en auktoritet som är svår att missa. Båda männen har samma typ av kläder; mörka byxor och mörka jackor. På jackorna kan man tydligt se den gröna trekanten som är fastsydd på vänstra ärmen. I ett bälte runt höften bär han ett hölster som verkar innehålla nån typ av pistol.
"Kom ut och avrapportera. Jag är rädd att du behöver lugna ner dig en smula. Just nu låter du dina känslor styra och då blir jobbet inte gjort på ett bra sätt". "Du har rätt chefen" svarar den skäggige och sticker tillbaka pistolen i bältet. På vägen ut hör hon honom säga till sin chef:
"Vi tog den rödhåriga i norra området. Hon var långt in på vårt territorium...". Mer hör hon inte då de stänger dörren bakom sig.

Hon spottar ut blodet i munnen och ser sig om. Solen har precis börjat gå upp och några solstrålar tränger sig in genom det sönderbrända bjälkarna i taket. Nästan allt i rummet är sotigt eller sönderbränt. Stolen hon sitter på verkar vara en av de få saker som fortfarande är hela. Mot en vägg ser hon sina saker ligga i en hög. Pilbågen, pilarna, ryggsäcken och hennes kniv ligger ovanpå hennes mörkgröna jacka. En av pilarna ligger fastkilad mellan pilbågen och ryggsäcken med spetsen pekande ut mot rummet. Kanske om hon kunde ta sig dit och använda pilspetsen för att få av repen så skulle hon komma loss. Repen verkar inte vara de tjockaste så det borde nog gå det är inte mer än max en meter till pilen. Det gäller bara att ta sig dit utan att föra allt för mycket oväsen. Sakta börjar hon vicka stolen fram och tillbaka. Det går inte fort men det går. Utanför hör hon de två männens dämpade röster. De verkar gräla med varandra så hon kan nog öka på takten utan att de hör henne. Efter en stund har hon nått högen med utrustning. Genom att ta spjärn mot väggen lyckas hon välta stolen. Trots att den rätt högljutt faller i golvet reagerar inte männen utanför som fortfarande grälar. Hon känner pilspetsen mot sin handled och börjar gnugga repet runt sina handleder mot dess egg, sakta och metodiskt.

Precis när hon känner repet brista slås dörren upp och den skäggige karln kommer in. Han har nu ett stort bandage runt huvudet och där örat satt ser man tydliga fläckar av blod. "Men va fan håller du på med?". Mer hinner han inte säga innan han blir som förstelnad för att sedan falla ihop som en hög på golvet. Sakta reser hon sig upp, tar kniven från sina saker och går fram till mannen. Hon böjer sig ner och tar tag i mannens skägg. Utan att blinka sticker hon in kniven i halsen och vrider om. Mannen ger inte ifrån sig ett ljud och dör på några sekunder. Tyst tar hon upp sin pilbåge och lägger en pil på strängen och sätter en till i byxlinningen. Ingenting hörs utanför så hon kikar ut genom den halvöppna dörren. Den andra mannen syns inte till någonstans så hon tar några steg fram och kikar ut. Hon ser hans ryggtavla några meter bort vid en buske. Det verkar som att han står och tömmer blåsan. Perfekt läge tänker hon och går ut genom dörren. Hon spänner bågen och siktar på mannen. Just när han vänder sig om släpper hon pilen. Hon möts av hans förvånade blick när pilen träffar honom rakt i bröstet och han faller till marken. Han försöker resa sig när hennes andra pil går genom hans hals och han sjunker död ner på marken.

Hon samlar ihop sina saker och går noga igenom männens utrustning. Det som hon anser är av värde lägger hon i ryggsäcken. När hon går från den nedbrunna stugan känner hon hur huvudvärken kommer krypande. Alltid denna förbannade huvudvärk varje gång hon använt sina förmågor.




En rollperson blir skapad

Jag tänkte att jag skulle testa på något annorlunda. Tanken var att skapa en rollperson och skriva en bakgrundshistoria. Jag valde att göra den till Mutant - Undergångens Arvtagare. Främst för det var just det rollspelet jag hittade ett tomt rollformulär till.

Alltid lika kul att skapa en rollperson. 
Jag valde en PSI-mutant för jag har länge vart sugen att skapa en sådan. Jag ville göra RPn lite annorlunda och inte till en klassisk PSI som är en spenslig "stadsbo". Jag valde att RPn skulle komma från vildmarken och med yrket jägare. Rätta mig om jag har fel men jag får för mig att detta inte är så vanligt för en PSI. Jag slog fram alla grundegenskaper och valde att köpa mig bättre Viljestyrka genom att offra lite på Storlek. Min bild av personen var en man runt 175cm eller kortare. Jag räknade ut alla värden och sånt. När jag skulle välja PSI-mutationer valde jag att köpa egenskaperna istället för att slå dem. Det synns inte på rollformuläret nedan men dessa blev: Paralysera, intuition, Lokalisera och Sjätte sinne. Alla bra egenskaper som en jägare eller spejare. Jag såg till att RPn var rätt duktig på vildmarksfärdigheter men valde att inte träna upp PSI-krafterna då de har använts ytterst sparsamt. Personen skall ha blivit utstött från sin hemby i ung ålder och levt i vildmarken länge och blivit lite av en enstöring. Jag valde att träna upp färdigheten "båge" så långt det gick då jag anser att det vapnet passar en jägare bättre än tex "gevär". Personen är också misstänksam mot alla andra och väldigt asocial därav låga värdet på Personlighet. Precis när jag ansåg att RPn var klar valde jag att göra den till en kvinna. Tycker det skulle vara ett rätt roligt sätt att än en gång bryta de klassiska könsmönstren då jägare oftast tenderar att vara män.

När jag sedan började knåpa på bakgrundshistorien fick jag inte till det så jag valde att skriva en händelse i RPns liv som tydligt visar vad hon är för något. resultatet ser ni ovan. Jag har valt att inte ge henne något namn i berättelsen eller på rollformuläret av flera orsaker. För henne betyder inte namn något då hon levt ensam ute i vildmarken så länge. Jag valde också att inte låta henne prata mer än ett ord av samma orsak.

RPns viktigaste egenskaperna. 


1 kommentar:

  1. Främst för det var just det rollspelet jag hittade ett tomt rollformulär till.

    Hahaha skrattade gott :D

    SvaraRadera