torsdag 11 april 2013

Ensamma Vargen

Innan jag seriöst kunde klassa mig som rollspelare spelade jag många så kallade soloäventyr.

Om inte mitt minne sviker mig så var det en torsdag i sexan som jag för första gången stötte på ett soloäventyr. Efter att ha suttit och pluggat i någon timme till nått trist prov och tyckte jag förtjänat en paus. Perfekt tillfälle att gå över till mons kompisar några hus bort. Jag drog på min neonfärgade och gick ut i den svinkalla januarikvällen. Väl framme snackade vi skit ett tag när jag fick syn på en konstig bok på ett bord. Den hette "Domedagsklyftan" och framsidan pryddes av en medeltida ryttare. Jag frågade min kompis vad det var för bok och fick en snabbkurs i soloäventyr och vem "Ensamma vargen" var. Detta verkade hur häftigt som helst. Jag lånade hem boken för att testa efter pluggandet var över. Om vi säger så här, det blev inte mycket pluggande den kvällen.

Dyrgripar

Jag tycker att soloäventyr är en perfekt inkörsport till rollspel. Det krävs inte mycket för att spela. Egentligen inte mer än att man är läskunnig.

Här om veckan satt jag och diskuterade soloäventyr med samma kompisar som jag lånade "Domedagsklyftan" av. Vi undrade om någon klarat av ett soloäventyr utan att fuska. Jag vet att jag gjort det någon få gång men för mig är det inte att klara av det som jag tycker om. Det är berättelsen i sig som jag gillar Jag har nog spelat igenom de flesta "Ensamma vargen", "Silverstjärnan", "Falken"och de flesta andra soloäventyr som kom ut på svenska flera gånger. Detta enbart för att få berättelsen att bli annorlunda än förra gången.

"...se 247....Awwww, CRAP!"



Av alla de soloäventyr jag spelat tycker jag att de i serien om "Ensamma vargen" är bäst. Bra berättelse som fortsätter från bok till bok vilket gör att man vill fortsätta. De har stämningsfulla illustrationer men kartan på insidan av pärmen var nog det jag gillade mest.
                        


Jag ägde dessvärre bara ett fåtal Ensamma vargen-böcker och har det senaste året försökt ropa in så många jag kan ut serien på Tradera. Just nu jagar jag del ett inför ett litet projekt jag planerar härpå bloggen lite framöver. Så om någon sitter på några EV-böcker (på svenska) och vill sälja den till mig för en inte allt för dyr penning så är ni välkomna att höra av er.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar