tisdag 9 april 2013

EvE Online


Tror jag läste om EvE online för första gången  någon gång runt 1999-2000. Bara att det var ett rymdspel där man kunde göra vad man ville det vill säga en så kallad "Sandbox" verkade mycket lockande. Men det där med att prenumerera på ett spel dvs betala en månadskostnad för att spela avskräckte mig från att köpa det när spelet kom ut 2003. Några år senare kom World of Warcraft (WoW) och då testade jag på konceptet av MMORPG och att månadsbetala för spelet. Tanken om EvE-online trängdes undan i och med allt WoW-spelande. Ungefär i samma veva som jag dödade strutsar i Barrens testade en kompis till mig EvE. Vad jag kan minnas spelade han någon månad men jag var så inne i WoW-bubblan att jag inte hängde på. Ett år senare hade jag spelat mig rätt så less på WoW och ville testa nått nytt. Eftersom man kunde ladda ner EvE via deras hemsida och testa det gratis i två veckor slog jag till.

Noobskepp

Ojojojojoj! Var nog min första tanke när jag väl startade spelet. Jag var så van med WoWs busenkla interface och enkla spelsätt höll på att sätta kaffet i vrångstrupen. Det här var avancerade grejer. Som tur var fick jag lite hjälp och guidning av min kompis som börjat spela igen. Utan den hjälpen vete katten om jag fortsatt spela. Tutorialen var på den tiden inte till så mycket hjälp. den har som tur var förbättrats avsevärt de senaste åren. "Spreadsheets in space" är ett mycket passande namn på spelet

Bild på de flesta skeppen i Eve i rätt skala.



 En sak man skall veta med EvE är att blir ditt skepp förstört och du dödad så återuppväcks du inte på nån magisk kyrkogård med all utrustning intakt. Förlorar man ett skepp är det borta och har man försäkrat det får man ut en viss summa som man kan använda för att köpa ett nytt. Det här är "riktig pvp".


Inlärningkurvan i EvE är väldigt brant. Bilden ovan var ett skämt som nån gjort men den är faktiskt sann. Trots att jag spelat EvE till och från sedan 2006 lär jag mig nya saker hela tiden. Jag tror att många tror att man som i WoW kan lära sig allt på en liten stund vilket är långt från verkligheten. Spelet baseras på skills (lvl 1-5) och att ta sig till nästa level tar riktig tid. tiden bestäms av hur svår skillen är och hur bra grundegenskaper du har. Att träna en skill till lvl 1 kan ta 10 min, lvl 2 tar 1,5h, lvl 3 tar 8h osv. Fördelen är att man kan träna trots att man är offline. Detta spel är inget för dampiga tonåringar då det kan ta månader innan man kan flyga sitt drömskepp. De ledsnar fort och går tillbaka till WoW eller nått annat spel. Den typiske EvE-spelaren är 30-40 är.

Eve prowler
Transportskepp

Universumet EvE utspelar sig är stort. Det finns cirka 5.000 solsystem varje med olika antal planeter, månar, asteroidbälten och jump gates som tar en till andra solsystem. Man delar in systemen i hur mycket lag och ordning det är i dem. Man kan säga att det finns fyra olika typer. High sec, här är det lag och ordning bryter man mot lagen är polisen snabbt på plats och spränger "skurkens" skepp. Low sec, här finns ingen polis men vid stationer och gates finns kanoner som öppnar eld om man är "taggad" som kriminell. Null sec, här är det spelarna som styr. Systemen i null sec ägs av spelarallianser och kan bli invarderade. Hörde ett citat som passade på null sec; "If you can't protect it, it ain't yours".

En flotta angriper en station. s k POS bashing. Varje skepp styrs av en spelare
Eftersom saker förstörs måste de även tillverkas. Skall ett skepp tillverkas måste först någon ha rätt skills för att kunna utföra bygget. Sedan måste någon bryta rätt mineraler från asteroider så att man har material till bygget. Detta är den så kallade industriella delen av EvE, även kallat "indies". Många spelare börjar som detta då det är ett enkelt sätt att tjäna pengar. Det finns spelare som inte gör annat än "minar" och bygger saker. Inte allt för sällan består deras mining fleets av flera miners som alla styrs av en person.

Ice-mining fleeet. Is används bl a för att tillverka bränsle.


I EvE är det "full pvp" det vill säga att man är inte säker nånstans. Du kan vars som helst få ditt skepp förstört av någon illvillig spelare. Ja, det finns poliser i high-sec men de reagerar först efter brottet begåtts. Detta gör att man hela tiden bör vara på sin vakt. Det finns folk som förlorat allt de skrapat ihop på flera års spelande bara för att de lämnade datorn i två minuter.
Alla skepp som förstörs genererar även ett "kill mail" som listar all statistik och vad som hänt.

Ett typiskt "kill mail": http://kb.yulaifederation.net/?a=kill_detail&kll_id=43872

Vad som gör EvE rätt unikt är att det just är en "sandbox". Speltillverkaren CCP har skapat universumet och gett spelarna fria händer. Det som troligen skulle få kontot permanent stängt i WoW är helt ok i EvE. Det finns folk som lever på att lura andra på mer eller mindre avancerade sätt. Spioner infiltrerar företag och allianser för att förse deras fiende med nyttig information eller plundra företaget på allt de har. Allt är tillåtet.

                                                          EvE online - The butterfly effect

Nått som är stort i EvE är det så kallade "Meta game" det vill säga "spelandet" utanför skälva klienten. Det finns flera nyhetssidor på nätet som rapporterar saker som hänt. Eftersom EvE till skillnad mot de flesta andra MMOs enbart finns på en server så är allt unikt. Det finns massvis med olika podcasts, vloggar, bloggar, appar och hemsidor som handlar om EvE.

Eve online podcasts
Podside, en av de bättre
 EvE-poddarna

EvE firar även 10-årsjubileum i år och jag kan inte komma på nått MMo som är så gammalt vars spelarantal helatiden växer.


Det känns som att jag skulle kunna skriva milsvis med saker om EvE men det finns bara ett sätt att ta del av allt detta; testa spelet.

Länk: http://www.eveonline.com/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar