måndag 29 april 2013

Eye of the Beholder


Detta är ett av mina favoritdatorspel någonsin. Jag kan inte ens räkna de timmar,dagar och veckor jag spelade detta. Det var mitt första riktiga "Dungeons Crawl"-spel. Jag hade testat spelet "Dungeons Master" hos min kompis men inte blivit jätteimponerad. Tyckte spelet mest gick ut på att samla på mat och slå ihjäl maskar (som blev mat). Tidigare hade jag spelat några av SSIs titlar men inte heller fastnat helt och hållet för dem. Det blev mest samma sak. Eye of the Beholder (EoB) var i en helt annan liga. Snygg grafik, härlig story och en lätt klaustrofobisk spänning.

Jag vill INTE möta den spindeln.
Jag fick ett enormt sug att spela EoB igen så jag sökte på nätet och hittade en PC-version som jag tog ner. PC-versionen är från 1990 och inte större än några MB. Problemet var bara att få det att funka. Spelet är gjort för DOS och nye riktigt Windows 7. Letade lite på nätet och de flesta verkade använda nått som heter DOSbox. Jag plockade ner programmet och började jobba. Oj så länge sedan det var jag jobbade i DOS och det tog en bra stund innan jaG mindes hur man gjorde. Spelet funkade och var precis lika roligt som jag kunde. Dock visade sig Tt det var någon typ av bugg så man inte kom längre än första våningen. Jag var nära att ge upp och försökte hitta en lösning på nätet. Det finns några forum som diskuterar problemet men ingen lösning på det. Det senaste inlägget jag hittade var från 2009 så jag hade nått en återvändsgränd. Då kom jag på att jag kanske skulle se om det fanns någon Amigaemulator att testa spelet på. Hittade några stycken och med hjälp av ett youtubeklipp så lyckade jag få igång spelet. Amigaversionen har nästan bättre grafik än PC-versionen. Jag orkade inte skapa en egen grupp utan testade bara att ta "Load Game" och började spela.

PC-versionen
Amigaversionen

För er som inte är bekanta med EoB och dess handling så är bakgrundsstoryn denna. En massa otyg har börjat komma upp ut kloakerna i staden Waterdeep. Stadens ledare anlitar några hjältar för att gå ner och ta hand om problemet dvs de man spelar. Precis när man gått in i kloakerna rasar tunneln bakom gruppen och man är instängda. Här börjar själva spelet. Man tar sig ner i kloakerna och får lösa en massa pusselliknande problem, slåss med diverse monster, stöta på en dvärgkoloni och till slut slåss mot bossen som självklart är en Beholder. Man kan även hitta skeletten från döda hjältar som man när ens helare nått högre lever väcka upp till liv. Gruppen man startar med är fyra personer men den kan bli så många som sex hjältar.

Här var det dvärgar.
Hela spelet är uppbyggt på ett rutsystem och man använder "num pad"-delen av tangentbordet samt musen för att gå runt. Striderna är rätt enkla och går till så att man högerklickar på de vapen man vill använda. Gruppen står formerad som siffran 4 på en T6 vilket gör att de i bakre leden inte kan nå fienden med närstridsvapen. Därför ställer man sina casters och andra rangen dps där som får understödja gruppens fighters.

En Beholder

Så frågan är; håller ett 23 år gammalt spel fortfarande?

Svaret är: JA. Om man söker efter ett spel med skön känsla och bra story och kanske inte bryr sig om att grafiken inte är den "senaste". Jag har nu spelat det i några timmar och känslan finns fortfarande kvar över tjugo år senare. En skrämmande sak är att jag fortfarande kommer ihåg hur flera av kartorna såg ut och hur man löste vissa saker. Min plan är nu att spela igenom spelet och sedan skriva lite om det och sedan gå vidare och spela uppföljande Eye of the Beholder II.

EoB Gameplay:


Så om ni vill åka tillbaka i tiden och spela ett underbart spel så rekommenderar jag verkligen att ni testar spelet. Nedan har jag länkat till Amigaemulatorn och vart man hittar rätt filer.

Amigaemulatorn WinUAE hittar ni HÄR!

WinUAE tutorialvideon hittar ni HÄR!

EoB filerna kan laddas ner HÄR!

Manualskyddet finns HÄR!

PS
Konstigt att ingen gjort om spelet till typ smatphones eller tablets. Jag tror det skulle funka klockrent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar