onsdag 10 april 2013

Filmer från förr: Aliens



Detta inlägg handlar om min favoritfilm "Aliens" från 1986.

Tror det var under sportlovet i sjuan som en kompis lånade hem filmen "Aliens" på VHS (som att det fanns andra alternativ). Jag skall erkänna att föregångaren "Alien" helt gått mig förbi så jag hade ingen aning vad filmen handlade om. Det var inte så att det kryllade av häftig sci-fi precis. jag hade sätt en massa klassisk sci-fi som t ex "2001" så jag var helt oförberedd på vad jag skulle se. Efter att ha sett klart "Aliens" var jag i nått som närmast kan klassas som chocktillstånd. Kan man ens göra så här bra filmer? Filmen sattes direkt på tillbakaspolning och vi började se om den. Under den helgen tror jag att vi såg filmen 10-12 gånger.

The cast


Vad var det då som gjorde filmen så bra kan man undra? Som 13årig rollspelsnörd så träffade den mitt i prick. Det var tuffa marinsoldater, rymdskepp, coola dialoger läskiga aliens, häftiga miljöer och en av de hårdaste filmhjältinnorna jag vet, Ripley. Det gick bara inte att få nog av allt det goda.

Hårdast av de hårda.


Jag tror jag under den sportlovsveckan såg filmen närmare 30 gånger utan att lessna på den. Jag pausade bilden och försökte rita av utrustningen marinsoldaterna använde, skrev ner alla soldaternas namn och lärde mig dem utantill osv. Förutom Ripley var Vasques min klara favorit. Hon var så häftig när hon kutade runt med sin "smart gun" och såg ut att hon kunde döda allt och alla.

Vasques längst fram, beväpnad med en "smart gun".


Även Bishops knivtrick i mässen påverkde mig och jag började genast öva på att kunna göra likadant. Det gick åt en hel del plåster eftersom jag inte var smart nog att inse att man kan öva med nått annat föremål än en kniv.

                                                                 Bishop, bättre än mig.

Den här filmen påverkade mig extremt mycket och var en av huvudorsakerna till att jag köpte rollspelet Mutant några veckor sedan (se tidigare inlägg om detta). Jag kan fortfarande, över 20 år senare, de flesta av dialogerna utantill och varje gång filmen nu gå på tv kan jag inte låta bli att, till min hustrus stora förtret, säga dialogen en sekund innan den sägs i filmen.

"Come on you BITCH!!!"

Jag anser att detta är James Camerons mästerverk och ingen av hans andra filmer kommer ens i närheten. Avatar må vara snygg men den griper inte tag i mig som Aliens gjorde. Inte heller någon av uppföljarna kommer riktigt i närheten,

I början av 90-talet läste jag att "Aliens adventure game" (dvs rollspel) skulle komma ut och jag köpte det omedelbart. Det blev aldrig av att spela det eftersom reglerna var ganska krångliga men det var jätteintressant att läsa i då det fanns en hel del "lore" att gotta sig i. Dessvärre sålde jag som fattig student spelet vilket jag idag ångrar bittert.

Mer info: http://avp.wikia.com/wiki/Aliens_Adventure_Game


Inte helt oväntat ger jag filmen fem fiskpinnar av fem möjliga. Har man inte sett den anser jag att man har ett cirka två timmar stort hål i sitt liv att fylla,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar