onsdag 17 april 2013

Jag är en misslyckad pirat

För att få lite omväxling i mitt EvE spelande (som för närvarande mest går ut på att skicka mail och intervjua kandidater till företaget jag jobbar åt) så skapade jag en gubbe med inriktning mot "small gang pvp". Han har enbart tränats i pvp-skills i cirka en månad och befinner sig nu i low-sec. Målet med att vara pirat är att spränga andra spelares skepp och sno deras saker samt att ha lite kul pvp. Ofta besöks low-sec av nya spelare som vill utforska, köra uppdrag eller "mina" där. De brukar normalt vara lätta mål. Jag vet, jag har varit det själv en gång i tiden.

Eve online
Venture


I söndags var jag ute på en så kallad "roam" dvs man åker runt och försöker hitta saker att strida med. Jag låg vid en gate till hi-sec och väntade på att nått skoj skulle dyka upp då jag var helt ensam i systemet. Plötsligt kommer en Venture in. En Venture är en mining frigate och används oftast av nya spelare då man brukar få sådana i ett av tutorialuppdragen. Eftersom jag inte ville bli beskjuten av kanonerna vid gaten så såg jag vart han warpade iväg och följde efter. När jag kom fram till det asteroidbälte han borde warpat till var det ingen där så jag kontrollerade det andra i närheten. Tomt där också. Crap! Vart försvann han? Jag kollade upp piloten och han var skapad bara för någon månad sedan vilket torde betyda att han gör en massa nybörjarmisstag. Jag hade precis börjat warpa till nästa bälte innan jag precis hinner se att han "landade" i asteroidbältet jag lämnat bakom mig. Jag vänder om och när jag kommer tillbaka så är han fortfarande där. Han bara ligger still bland asteroiderna och har inte ens startat sina mininglasers. Inte är han väl så korkad att han går AFK i low-sec? Jag var ca 30 km från honom så jag satte igång min micro warpdrive för att få upp hastigheten. Snabbt närmade jag honom och han reagerade inte. Jag valde att inte låsa på honom förrän i sista stund för då skulle han bli varnad av låsningsljudet och kanske smita. När jag var 3000m från honom låste jag, satte igång min warp scrambler (som gör att han inte kan smita) och öppnade eld. Min Thrashers sju 150mm automatkanoner sköt honom sönder och samman och på två sekunder var han i sin (escape) pod. Fram tills nu hade allt gått som smort men det skulle snabbt ändras.

EvE online
Min Thrasher.


 Jag tänkte jag skulle utpressa honom på lite pengar (ISK) så jag låste på podden och warpscramblade den. Detta var ett stort misstag då jag direkt fick -1 i security standing (dvs hur laglydig jag är). Jag ville inte podda honom så jag lät honom vara och flög till min safe spot för att alla agressor timers skulle försvinna. Dessa gör bland annat att man inte kan närma sig gates och stationer utan att deras försvar öppnar eld mot en. Jag satt och tittade på det killmail jag fått. Killen hade utrustat sin Venture helt rätt men han hade inga drones (en ventures enda offensiva vapen). Då blev jag inbjuden till en privat chat med mitt offer som jag accepterade.


Av någon orsak har min EvE.klient inte sparat chatloggen men för att sammanfatta det så erkände han att han borde insett vad jag var för en men att han lärt sig sin läxa. Han ville här stänga chatten men jag insåg att han var en nybörjare så jag kunde inte med gott samvete "lägga på". Det slutade med att jag gav honom tips om hur han skulle utrusta sin Venture samt att undvika att mina i low-sec eftersom det inte finns nån orsak att göra det. Till råga på allt GAV jag honom 2 miljoner ISK som plåster på såren.



Jag kanske är för snäll för att vara pirat.

:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar