onsdag 10 april 2013

Joe Abercrombie's The First Law - Graphic Novel



För ett år sedan köpte jag Joe Abercrombies - "The blade itself" som ljudbok på iTunes. Jag tänkte först läsa böckerna men insåg att min tid att i lugn och ro sätta mig ner och läsa är ytterst begränsad föll valet på ljudboksversionen. Den kostade runt 150kr vilket jag tycker är ett helt ok pris för en ljudbok. Jag började lyssna och kunde nästan inte sluta. Blev helt indragen i berättelsen och karaktärerna. När jag lyssnat klart på första delen köpte jag direkt nästa del "Before they are hanged". Lyssnade även igenom den och köpte sista delen i trilogin, "Last argument of kings". Dessa var ruskigt bra och jag tänkte lyssna vidare på hans nästa bok men av någon orsak fanns den inte att köpa på europeiska iTunes just då (nu gör den det).

Fick idag veta att det har gjorts en "serie" eller med finare ord "Graphic novel" som är helt gratis. Det kommer en ny sida tre gånger i veckan. Den finns att läsa här: http://www.firstlawcomic.com/


1 kommentar:

  1. Jag har alla Joe Abercrombies verk som ljudböcker (de tre du nämnde samt Best Served Cold, The Heroes, och Red Country).

    Steven Pacey läser dem helt fantastiskt, med mustigt spel och kristallklara karaktärer, och lyfter upp det redan väldigt bra materialet ytterligare några snäpp.

    De äldre versionerna av Best Served Cold och The Heroes lästes av en annan berättare, Michael Page, som inte alls är lika bra -- eller snarare så är Pages tunnare, mer pedantiska röst inte alls lika passande, och han fick dessutom börja med böcker som var mitt i serien (Best Served COld och The Heroes) vilket ledde till en del märkliga karaktäriseringsval: Bland annat så har Logen Nine-fingers, den krigströtta barbaren, en "biroll" i en dröm i Best Served Cold, och Page får honom att låta som en snipig liten skurk, något han knappast gjort om han fått börja med The Blade Itself och lärt känna Logen från början.

    Fansen krävde att Steven Pacey skulle läsa de andra böckerna med, och det skedde förra året. Så om du tänker skaffa alla böckerna, se till att det är Steven Pacey som läser allihopa. Av distribueringsskäl verkar det som att Paceys versioner av Best Served Cold och The Heroes bara säljs i England, men det brukar ju inte vara något problem för oss i Europa. (Fansen i USA blev däremot snopna.)

    För att inte dissa Michael Page fullständigt så passar hans läsning perfekt för Scott Lynchs mer barocka, detaljerade fantasyserie om tjuvarna i The Gentlemen Bastards, som börjar med "The Lies of Locke Lamora". Också väl värd att lyssna på!

    SvaraRadera