onsdag 3 april 2013

Let there be light!

 Oj, vart skall jag börja. En liten presentation kanske kan vara på sin plats. Jag är en norrländsk småbarnsfar som med storsteg närmar sig en ålder då man iaf enligt mina föräldrars generation skall vara ordentligt vuxen. Har själv inga tankar alls på att sluta med mina nörderier eftersom det är sånt jag mår bra av att göra. Jag har skapat den här bloggen för att få utlopp på min kreativitet och förhoppningsvis kunna underhålla de eventuella läsare jag får.

 Jag blev nog stämplad som "nörd" redan på mellanstadiet då jag istället för att kicka boll, samla på hockeykort, se på "lilla sportspegeln" eller liknande grabbiga saker hellre byggde modelbyggnader eller dräglade över mina kompisars nya "hemdator" som det så fint hette i mitten av 80-talet (en C64 om någon undrar). Kring jul när jag gick i sjätte klass fick min kompis "Drakar och Demoner" i premie för några surt sålda jultidningar. När jag fick se detta underverk var jag helt såld och har aldrig slutat gilla rollspel sedan dess trots att det snart närmar sig 30 år sedan. Under högstadiet och gymnasiet spenderade jag massor av timmar på att spela eller spelleda diverse rollspel. De rollspel som spelades mest var förstås Drakar och demoner, Mutant, Sagan om Ringen, Star Wars, Wastelands och även ett och annat utländskt rollspel. Måste dock säga att jag främst gillat att spelleda.

På den tiden fanns ju inget internet så man fick drägla över annonserna i Sinkadus eller beställa hem kataloger från rollspelsbutikerna runt om i landet. Jag tror jag fortfarande minns numret till spelbutiken "Midgård" som låg i Sundsvall. Jag gav mig även på att försöka måla tennfigurer till rollspelen. Det blev inte speciellt bra men det spelade ingen större roll. Jag skaffade min första dator på högstadiet, en Amiga 500 (med extraminne). Det blev många timmar med spel som Elite, Gunsship 2000, Monkey Island, Frontier mm.

                                             

 Under senare delen av gymnasietiden splittrades vår spelgrupp då vissa gjorde lumpen och andra flyttade för att studera. Nörderierna fortsatte dock men kanske inte lika intensivt. Det blev mest att sitta framför datorn och spela men jag plöjde också en massa filmer.Jag såg nästan allt jag kom över. Ungefär vid den här tiden började CCGs som "Magic the Gathering" och liknande kortspel dyka upp. Jag var aldrig någon magicspelare men jag samlade på Star Wars CCG (eftersom jag var en extrem star wars-geek). Nu började även en massa vuxenpoäng ramla in. Jag tog körkort, började gå på krogen och träffade min nuvarande fru (även hon lite nördig även om hon kanske inte vill erkänna det). :)

 Jag läste upp mina betyg som kanske inte var de bästa och började sedan studera religionsvetenskap på universitet. Varför religionsvetenskap kanske ni undrar? Ja, om jag det visste. Jag är inte religiös på nått sätt och hade inga planer på att bli lärare. Jag sökte programmet för att det verkade intressant och jag ville komma bort från min hemstad. "Klassen" jag gick i var runt 100 personer och kunde delas in på följande sätt 40% Blivande präster, 55% Blivande lärare och 5% som bara gick den. Jag hamnade i den senare kategorin.

Under utbildningen introducerade en klasskompis (Johan från Ånge) mig ordentligt till Warhammer. Jag hade under högstadiet stött på Warhammer men aldrig spelat det mest på grund att jag inte hade ekonomin att köpa en armé tennfigurer. Jag hade faktiskt köpt första upplagan av Warhammer 40.000 när jag gick i sjuan men det blev aldrig av att vi spelade det. Jag hade ju som jag skrev tidigare get mig på att måla figurer tidigare och var helt såld när jag såg vad som fanns. Jag sålde hela min Star Wars CCG-samling för säkert för lite pengar och köpte på mig Warhammerprylar. Jag byggde och målade armé efter armé. Fick även min gamla rollspelsgrupp att börja med Warhammer. Vi byggde upp areméer under vintern och spelade på sommaren. Dock måste jag erkänna att det är inte spelandet jag tycker är det roliga med den hobbyn utan att bygga upp en armé enligt ett tema och måla den. Skaffade en dator för att underlätta studierna (jo tjena) men den användes mest till att spela och surfa på. Internet var fortfarande rätt nytt vid den här tiden.

                                

Efter en tre terminer på religionsprogrammet hade jag fått nog. de kompisar jag skaffat under de första två terminerna hade bytt inriktning eller gick svenska kyrkans prästutbildning. Hade ingen riktig motivation att läsa heller då jag inte såg nått mål med studierna. Istället för att läsa studentliteratur (förövrigt skrivna på den kanske svåraste engelskan jag stött på) läste jag Fantasy- och Sci-fiböcker. Jag sökte några jobb och fick ett nästan direkt. jag tjänade inte jättebra men bättre än jag gjorde som student. Med en högre inkomst kunde jag lägga mer tid och pengar på mina nördiga hobbies. Främst var det Warhammer 40k som jag satsade på. Jag ställde upp i några målartävlingar i en lokal spelbutik och fick några rätt bra placeringar.

 När jag jobbat något år fick en kollega till mig att börja med seriöst modellbygge. Målandet hade jag mycket med mig från warhammer men nu blev det en helt annan nivå på målandet. Istället för illgröna goblins blev det pansargråa stridsvagnar. Historia har alltid intresserat mig och då särskilt andra världskriget. Tror nog provet vi hade om det kriget i nian är det enda prov jag någonsin fått alla rätt på.


 2005 tog jag droger för första gången och blev direkt beroende. Nu pratar jag inte om olagliga kemiska substanser utan om drogen som kallas MMORPGs speciellt i formen av "World of Warcraft". Detta var det närmaste jag kommit rollspelandet jag upplevt på mellan- och högstadiet. Även min gamla rollspelsgrupp spelade detta underbara spel. Jag vågar inte ens försöka räkna hur många timmar, dagar , veckor och månader jag lagt ner på detta spel. Dock måste jag erkänna att efter några år blev det rätt enformigt och den charm jag sett i spelet försvann. Jag testade nästan alla nya MMOs som kom ut men inget kunde fånga mig som WoW gjort tills jag började spela EvE Online. Skillnaden mellan WoW och EvE är enorm. För det första är åldern på spelarna mycket högre. Jag tror inte jag stött på någon WoW-spelare som vart mer än nått år äldre än mig. De flesta var dock i tonåren och hade nästan texten "DAMP" och ADHD" skrivet i pannan. I EvE har jag EN gång stött på en spelare under tjugo. Äldsta personen jag spelat med har vart över 60. genom Eve har jag fått vänner för livet från hela världen och vi håller kontakt via Facebook eller Skype då flera av dem inte spelar EvE längre. Kommer nog skriva en hel del om EvE framöver.

                                  
                                  Eve Online.

En dag för en massa år sedan fick jag syn på Järnringens "Mutant - Undergångens arvtagare". Köpte den direkt och började läsa. Jag var helt såld och köpte alla expansioner jag kunde. Att läsa igenom dessa var som att ta sin tardis (vet du inte vad det är så googla det) och åka tillbaka till mellanstadiet. Kom mig dock aldrig för att spela det men bara att kunna dyka in i mutants värld var helt underbart. Blev väldigt ledsen då Järnringen la ner då jag anser att deras version var så extremt bra och jag ville bara ha mer.

För några dagar sedan läste jag på den mycket intressanta bloggen  www.piruett.se/ att ett företag som heter "Fria Ligan" skall göra en ny version av Mutant. Denna nyhet var en av de roligaste jag läst på bra länge. Satt uppe sent den kvällen för att försöka hitta mer information. När jag sent om sidor gick och la mig bubblade jag bara av skaparlust. Jag skissade upp äventyr, kampanjer, städer, karaktärer som jag ville skriva om. Denna blogg är nog ett första steg till att få detta på pränt.




Mer info om "Mutant - år noll": http://frialigan.se/2013/fria-ligan-ger-ut-mutant-2/

 Så jag tror nästan denna "wall of text" tar upp de viktigaste sakerna i mitt nörderi och jag tror nog de som läser detta har fått en rätt bra bild av vad jag är för typ. Mitt mål är att skriva om diverse nörderier och andra intressanta saker. Vi får se var vi hamnar.


Allans-y!


PS.
Det svåraste med denna blogg var att komma på ett bra namn (precis som när man skapar en RP). Efter fler
idéer föll valet på "Kryokinesi". Va fan är det då kanske ni undrar? Det är en PSI-förmåga som är hämtad från Mutant-UA (Spelarbok 3 - väktaren & vidundret sid 42). Typ en köldattackish.



2 kommentarer:

  1. Trevlig blogg! Inser att vi har ungefär samma nördbakgrund, så det var en mycket nostalgisk och trevlig läsning! ;-)

    SvaraRadera