fredag 26 april 2013

Mina fem favoriter bland Star Trek-filmerna

Det är inte länge tills "Star Trek - In to Darkness" har premiär. Det blir den tolfte spelfilmen och precis som förra filmen gjord av JJ Abrams. Jag gillade förra filmen och har rätt höga förväntningar på den kommande. Jag har sett alla filmerna några gånger var och självklart skaffat mig några favoriter. Här har ni min topp fem:

5. Star Trek (2009)

En "reboot" av Star trek som faktiskt inte ignorerar det som hänt i de tidigare filmerna. Bra skådespelare och snygga miljöer. Skurkens skepp ser rackarns elakt ut och när Leornad Nemoy dyker upp som den äldre Spock blir filmen bara bättre. Jag gillar scenen i början där man i bakgrunden får se hur rymdskepp byggs.





4. Star Trek - Generations (1994)
Kirk och Picard i samma film kan inte bli fel. Filmen blir faktiskt bättre varje gång jag ser den.









3. Star Trek - Nemesis (2002)
Jag har alltid gillat "The Romulans" och deras kultur. Tom Hardy spelar Shinzon klockrent och resten av Next Generationgänget levererar som vanligt. Eftersom jag älskar färgen grön så föll jag direkt för omslaget.








2. Star Trek - First Contact (1996)
Borgs, Star Trek blir bara bättre med Borgs. Förutom Borgs gillar jag att man får se hur jorden ser ut när Zefram Cochran levde. James Cromwell spelar karaktären underbart bra.








1. Star Trek - Wrath of Khan (1982)
Detta var den andra Star Trek-filmen jag såg. SVT visade de fyra första på TV och efter att ha sett Star Treck - The motion picture så var inte förhoppningarna stora på "Khan". Men denna film levererar verkligen. Khan är en underbar skurk och har man sett honom i Star Trek - The original series så blir det bara bättre. Ohotad etta.

1 kommentar:

  1. Jag har många gånger funderat på att se alla trek filmer, kanske är dags nu innan into darkness

    SvaraRadera