måndag 8 april 2013

Mitt första rollspel

Året var 1988 och jag gick i sjuan. Min kompis hade året innan fått Drakar och demoner som premie för några surt sålda jultidningar. I det lilla norrlandsamhälle jag bodde i då fanns faktiskt TVÅ leksaksaffärer vilket nästan får anses som lyx. Den ena av dem hade länge haft rollspel till försäljning. Jag vill minnas att det fanns Drakar och demoner, Chock, Sagan om Ringen och Mutant men dessa fanns "bakom kassan" så man kunde inte titta på sakerna utan att be om lov. När jag fick se omslaget på Mutantboxen för första gången bestämde jag mig; den där skall jag köpa.



 Det var inte så att jag i den åldern hade pengar sparade och lätt dampig som jag är ville jag inte vänta och spara en massa månadspengar för att ha råd med spelet. Jag behövde pengar så jag gick runt på stan under håltimmarna och samlade tomburkar, jobbade med att stapla ved hos några släktingar och allt jag kunde komma på för tjäna pengar. Efter påskhelgen hade jag fått ihop det som behövdes och fem minuter innan stängning klev jag in på leksaksaffären. Nu skulle Mutant bli mitt. Kvinnan i kassan var nog allt annat än nöjd när jag tar fram en fryspåse full med en massa småmynt. "Jag skulle köpa Mutant" får jag stolt fram och kassörskan masar sig motvilligt och plockar ner lådan. Jag lämnade över pengarna och kassörskan började räkna dem. Jag ville bara ta min dyrgrip och springa hem. Det tog en stund för kassörskan att räkna alla småpengar och jag tror klockan var tio minuter efter stängning när jag äntligen ägde mitt första rollspel.



Väl hemma slet jag mer eller mindre upp boxen och beskådade innehållet. Tärningar i alla dess former och färger, rollformulär, regelboken och "Uppdrag i Mos Mosel". Visst hade jag sett samma sak i min kompis D&D-låda men de här var faktiskt mina. Fram till jag tog körkortet cirka åtta år senare tror jag aldrig varit så glad att jag lyckats med nått.

Jag tror jag spenderade resten av dagen med att lusläsa allt flera gånger om. Som tur var så hade jag hela påsklovet på mig och jag vill minnas att vi efter någon dag spelade för första gången.

Dessvärre blev det inte så jättemycket spelande av Mutant. Vi spelade Mos Mosel några gånger men inte mer än det. Efter en inte allt så lång tid så dök "Nya Mutant" upp och då var det dessvärre det som gällde. När jag nu tittar bakåt önskar jag att vi spenderat mer tid i Pyrisamfundet med omnejd. Skulle jag spelleda en grupp idag skulle jag nog se till att "Uppdrag Mos Mosel" bara skulle vara startskottet på en lång kampanj fylld med dubbelgångar-lils, politiska intriger och en massa annat gott.

Fasen att man inte kunde vara 13 år igen.

 

4 kommentarer:

  1. Det är okej. Man kan rollspela iallafall. Spelföreningen KRUT som jag var med och startade upp har verksamhet en gång i veckan ungefär. Spelföreningen FUSK har ännu mer verksamhet. Hitta dig en grupp och spelled eller bara spela!

    Mvh
    mouse

    SvaraRadera
  2. Jag vet, men sedan skall man ha tid också.

    SvaraRadera
  3. Mutant minns man tydligt men som du säger blev det inte så mycket spelande. Pyrisamfundet förblev ganska outforskat. Nya Mutant var ju "häftigare" då. Minns ännu min karaktär - en stor svart kille med vita sneakers som hette John French och alltid packade den tyngsta arsenalen :P

    SvaraRadera
  4. Ja han var jävligt stark vill jag minnas + cybernetik som gjorde honom starkare.

    SvaraRadera