torsdag 18 april 2013

Recension: Star Fluxx

Star Fluxx

"Star Fluxx" är ett kortspel som skiljer sig en hel del från andra kortspel. Regler och förutsättningarna för att vinna kan ändras blixtsnabbt. Det finns massor av olika Fluxxspel b la Monthy Python Fluxx och Cthulhu Fluxx. Eftersom jag är sci-finörd så köpte jag Star Fluxx där temat på korten är tagna från Star Trek, Star Wars, Doctor Who och annan sci-fi. Ett spel kan ta vara över på två rundor eller hålla på i över en timme.

Regler:
Reglerna är enkla, till en början i alla fall, man tar ett kort och spelar ett kort. Enkelt eller hur?
I spelet finns så kallade "Keepers" som är förutsättningarna för att kunna vinna spelet. Bland dess kort finns till exempel "Starship", "Laser pistol", "The captian", "Unseen force" osv. Goal cards kan spelas för att ändra kraven för att vinna. Det finns även "kreepers" som hindrar en spelare för att ta hem vinsten (även om han har korten som krävs) och andra kort som t ex påverkar spelreglerna.

Någon har lagt Goal "These aren't the droids...". För att vinna krävs då
följande keepers: "The Robot" och "Unseen force".
Spelupplevelse:
Spelet är roligast om man är tre-fyra personer som spelar. Om personerna är intresserade av sci-fi blir det ännu roligare, men är inget krav. Eftersom förutsättningarna ändras hela tiden blir det svårt att planera för att vinna. Det kan till exempel snart vara din tur och du väntar på att lägga ut "the Robot" för att ta hem vinsten så lägger spelaren före dig ett nytt Goal card så att det nu krävs två andra keepers. Skall man spela Fluxx för första gången rekommenderar jag att man tar det lugnt och går igenom reglerna innan och under spelet. Som tur var står all information på de kort man spelar så det räcker oftast att läsa där.

Se Start Trek - The Original Series - säs 2 ep 15

Det här spelet innehåller massor av humor vilket gör det extra roligt. Sci-fi referenserna på korten är ibland självklara och skrivna på ett roligt sätt. Alla kan ha kul även om man inte gillar sci-fi. Perfekt nöje om man har en timme över och vill spela nått "enkelt".

Betyget blir 4 starka fiskpinnar av 5

PS.
Jag måste rekommendera Star Fluxx-avsnittet av youtubeserien "Tabletop" (med Wil Weaton). Jag tycker att man bör se avsnittet innan man börjar spela. Förutom att det är jättebra så underlättar det när man skall förstå hur spelet går till.