torsdag 4 april 2013

Relic - Recension

Utseende
Mycket snyggt spel. Spelpjäserna är ordentliga byster av de karaktärer man spelar och är mycket välgjorda.
Spelplanen är stabil och lätt att vika ihop. Korten är förstärkta så de verkar kunna ta en hel del stryk och vackert illustrerade. Inte allt för många olika "kartongpluttar" som det var i Äventyrsspels version av talisman.

Reglerna
Relic är som jag skrev tidigare "Talisman" i Warhammer 40ks värld. Spelarna tar på sig rollen som en "hero of the empire". Det finns kommisarer, assasins, Space marines mfl. Precis som i Talisman så har spelplanen tre nivåer och ju längre upp man kommer desto svårare blir det. Målet är att komma till toppen av spelplanen och där lösa den uppgift man dragit/bestämt innan spelet börjar.

 Varje karaktär har fyra egenskaper; Strength, Willpower, Cunning och Life. Alla egenskaper kan öka eller minska under spelets gång beroende på vad man stöter gör. Genom att besegra fiender så får man dem som så kallade "trophies" och när man har nog många så löser man in dem för att gå upp i level. För varje level får man olika förbättringar som är olika mellan de olika karaktärerna.

                       Denna space marine har strength 7 (röda mätaren),  willpower 2 (blå) och 
                      cunning 1 (gul). Han är alltså stark men ganska korkad. den gröna 
                      plastpluppen visar att han är lvl 3.


Det finns tre olika typer av "threat cards" gula, röda och blåa. Beroende på vart man landar på spelplanen drar man ett kort med rätt färg. Färgerna säger vilken typ av fiende man har störst chans att stöta på och vilken egenskap de fördrar att strida med.

Strider och "checks" sker alla med T6. En liten kul skillnad i jämförelse med talisman är att tärningen "exploderar" när man slår en sexa och man får då slå en till T6 och lägga till det resultatet (som även det kan explodera). Under en spelrunda blev en av spelarna totalt förnedrad av en flock nurglings som normalt har 1 i anfallsvärde men efter sex exploderande tärningar i rad fick ett anfallsvärde på 35 (dvs extremt högt). man kan ta hjälp av så kallade power cards genom att byta ut tärningsslag mot siffran på dessa kort. Mycket bra om man är tveksam att man kan vinna en strid. Man kan även plocka på sig en massa wargear som ger en fördelar. Vissa med bara ett begränsat antal användningar medan andra ger permanent hjälp.

När får slut på life så dör man men återföds där man startade men utan alla prylar man dragit på sig.

                   

Man får också missions under spelet som man skall klara av. Det kan vara allt från att förlora strider till att fånga en annan spelare. När man klarat av tre missions får man dra en Relic. Man måste ha en relic för att kunna ta sig till den högsta nivån i spelet.

Man kan även bli korrumperad av chaos. Vissa händelser i spelet gör att man måste dra ett corruption card. Ibland aktiveras dessa och man kan få olika mutationer som kan vara till både för och nackdelar. Blir man dock för korrumperad är man ute och måste starta om med en ny karaktär.


Vår spelupplevelse:
Reglerna var lite kluriga i början och det kändes som vi gjorde flera fel under vår första spelsejour. Har man spelat Talisman någon gång så underlättar det men det är många nya regler man måste lära sig. Jag rekommenderar att man ser detta klipp innan man börjar spela:




"Mätarna" som håller reda på ens egenskaper är mycket smart utformade och man slipper de drivor med kartongpluttar man hade i Talisman. Detta underlättar enormt och gör spelet snabbare.

Grejen med exploderande tärningar var ett av de roligaste sakerna i spelet. Speciellt när en av oss allt för ofta slog sexor när han slog slag för fienden till en annan spelare men när han skulle slå för sig själv fick mediokra slag. I början misstänkte vi att speltillverkarna skickat med en "loaded dice" men fenomenet fortsatte oavsett vilken tärning som användes.

Under vår andra spelrunda fegade vi rätt ordentligt och väntade för länge innan vi tog oss upp till nästa nivå. Detta gjorde att spänningen stundtals försvann då vi hade väldigt höga egenskaper. Knappt de farligaste monstren var då något riktigt motstånd. Spelet blir nog roligare om man inte gör som oss utan försöker ta sig upp till andra nivån runt lvl 5-7.

Corruptionkorten var en rolig sak då man ibland kunde köpa saker eller bättre egenskaper mot att man drog på sig corruption.

Beräknad speltid är ca 2,5h men i början lär det ta längre då man får slå upp regler hela tiden. Jag tror vår första spelsejour tog fyra timmar innan vi gav upp för kvällen. Då hade ingen av oss tagit sig upp tll andra nivån. Andra spelsejouren gick snabbare och vi avbröt efter kanske tre timmar då en av oss nått toppen.



Summering:
Ett mycket underhållande och välgjort spel. Striderna blir mycket spännande med de exploderande tärningarna. Allt är riktigt snyggt och med massor av Warhammer 40k-inlevelse.
Spelbordet hålls även rätt städat genom mätarfunktionerna.
Regelbeskrivningarna kunde ha vart lite mer detaljerade känns det som.

Betyg: 
Fyra fiskpinnar av fem. Klart värt att köpa.



 



1 kommentar:

  1. Bra recension av ett kul spel! De har fått in 40k-känslan och jag gillade Corruption-systemet. Men exploding dice måste ju bort, 6:orna tog aldrig slut..

    SvaraRadera