måndag 15 april 2013

Rollpersoner jag minns.

Jag har rätt ofta vart spelledare men när jag spelat har det blivit några rollpersoner genom åren. Jag har aldrig vart den som har haft en rollperson länge utan oftast gjort nya mest "for the thrill of it". Dessvärre har de oftast vart klart influerade av olika karaktärer i diverse böcker, filmer och någon enstaka tv-serie.

Namn okänt (kommer alltså inte ihåg) - Drakar och Demoner (-91).
En av de rollpersoner jag minns bäst var en krigare från Felicien. När jag skapade honom var jag väldigt inne i Elricböckerna och detta blev en gubbe i klar inspiration av böckernas Månskimmer eller Moonglum som han heter i de engelska versionerna .

Månskimmer och Elric.
Till skillnad från Månskimmer hade han en blond hockeyfrilla (som var häftigt på den tiden), bar ofta ett "pannband" och hade flera ringar i öronen. Han var klädd i svarta smidiga kläder men hade ibland en svart rock om det blev kallt. Jag tror jag gjorde honom som en vapenmästare ur "Krigarens handbok" vilket betydde att han var grym på sina två vapen;  kroksabel och kortsvärd som han självklart bar på ryggen. Han hade även flertalet dolkar och kastknivar. Jag minns att när jag skapade honom så valde jag mellan just vapenmästare eller nått av tjuvyrkena från boken "Tjuvar och lönnmördare". Dock hittade jag inget yrke i den senare som jag föll för så det fick bli vapenmästare som egentligen är ett rätt trist yrke. Jag såg mer yrket som en grund och tanken var att få karaktären in på "brottets bana".

Kanske den D&D bok jag läst flest gånger.


Grundegenskaperna var högst på Smidighet och Karisma. Trots några ärr i ansiktet var han snygg och kunde charma de flesta damer. Förutom vapenfärdigheterna var han duktig på sociala färdigheter som sjunga och bluffa.

Hans bakgrund var att han som föräldralöst barn blivit "sjanghajad" ombord på ett piratskepp som däckspojke. Men efter åren jobbat sig upp till fullfjädrad pirat. den karriären slutade när han dödade piratkaptenen och stal en massa pengar på kuppen. Rikedomen blev dock kortvarig då han levde i "sus och dus" i några månader och festade bort alltihopa. Han hade dock en positiv syn på det hela "lätt kommet, lätt förgånget". Av ren tristess (och pengabrist) gav han sig ut på vägarna som äventyrare.

Jag är inte säker hur många äventyr och kampanjer jag spelade med honom men jag vet att han dog under en strid med en demon full av taggar på ryggen. Det var ingen heroisk död precis utan den stora demonen som gruppen slogs med blev träffad av nått som dödade honom och han föll bakåt. Just bakom honom fanns min karaktär som fumlade med nått slag och blev en nåldyna under den döda demonen som föll över honom.

Dödens träsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar