fredag 26 april 2013

Rollspel vi ägde men aldrig spelade.

Jag och mina rollspelskompisar ägde många rollspel. Dessvärre blev många av dem ospelade eller så spelade vi kanske en gång. Tänkte ta upp några av av dem.


Megatraveller
Härligt science fiction-spel som vi knappt gjorde rollpersoner till. Världen verkade hur kul som helst men det blev aldrig av. Jag vill minnas att mån kompis som ägde spelet hade flera moduler som jag gillade att bläddra i. Speciellt en med fordon gillade jag skarpt. Men mer än trevlig läsning blev det aldrig.




Aliens - Adventure Game
Eftersom jag älskade allt vad Aliens hette så skaffade jag detta rollspel när det kom ut. Det fanns en jättebra spelkampanj som länkade ihop med handlingen i filmen. Mycket roligt att bläddra eftersom det kryllade av bilder och i sidornas marginal fanns det citat från filmen. Jag minns att vi gjorde rollpersoner till spelet men systemet som man gjorde dessa på gillade jag inte. Förutom att man skapade RPns grundegenskaper kunde man ge den erfarenhet genom att slå fram olika uppdrag personen klarat av. Jag vill minnas att man även kunde dö under dessa och fick börja om. Eftersom det var rätt lätt att lyckas med dessa uppdrag blev RPa lite väl mäktiga. Jag som Spelledare borde ha begränsat detta så att majoriteten av spelarna började som rookies. Vi kom aldrig till skott och spelet förblev ospelat.




Star Wars (D20)
Vi hade spelat West End Games/Äventyrsspels Star Wars massor av gånger och spelat igenom alla svenska och fler äventyr på engelska. Wizards of the coast köpte rollspelsrättigheterna till Star Wars ungefär i samma veva som "Star Wars - the phantom menace" hade haft premiär. Rollspelet var också tänkt att utspela sig under eran innan the Clone wars. Mycket intressant värld att spela i med potential för en massa äventyr i sann "cloak and dagger" stämning. Jag köpte massor av moduler och kampanjer men främst på grund av att mån gamla spelgrupp var utspridda på fyra olika orter i Sverige så blev det aldrig av att spela.



Stormbringer
Som jag skrivit tidigare är jag ett stort fan av Michael Moorcoks böcker om Elric av Melniboné. En kompis skaffade rollspelt och jag blev överlycklig. Spelet var riktigt snyggt och full av stämningsfulla bilder och kartor. Dessvärre tyckte jag att skapandet av rollpersoner kändes rätt "platt" och mest gick ut på att slå fram rad, yrke mm. Att jag sedan aldrig lyckades slå fram en RP av rasen Melniboné irriterade mig extremt mycket. Tror man skulle slå 00-01 på en T100 för att bli det. Kanske lika bra det för jag hade nog bara gjort en ren Elricklon i alla fall. Jag vill minnas att vi började spela på nått äventyr där man gick in i nått torn fullt av demoner. Jag har dock inget minne av att vi slutförde det äventyret. Några år senare köpte jag spelet av min kompis och det ligger nu bland mina andra rollspel och se snyggt ut.



Advanced Dungeons & Dragons (TSR)
Jag hade helt drunknat i rollspelet "Eye of the beholder" på min Amiga. Kunde inte få nog av spelet och när jag fick syn på rollspelet i en spelbutik så köpte jag de båda böckerna som behövdes för att spela (trodde jag). Oj så ja bedrog mig och efter några dagars läsning insåg jag att detta enbart var reglerna och att man behövde vad som för mig var massvis med böcker och boxar. Jag ville självklart att vi skulle spela i kampanjvärlden "Forgotten Realms" men när jag till slut sparat ihop veckopengar nog att köpa den boxen så var den slut på min favritbutik "Midgård". Killen i telefonen föreslog då en annan box som låg väster om realmsvärlden, Maztica. Det lät intressant så jag slog till. Ännu ett AD&D-misstag. Denna box var nog bland det värsta jag löpt och så långt ifrån vad jag ville spela. En massa conquistadorinspirerade saker och ännu fler infödingar med höftskynken och djurhudar. Boxen hamnade långt ner i nån låda och sedan blev det inte mer AD&D för våran del. Som tur var kom "Eye of the beholder 2".

Hurven så hemskt.


Dessa är de jag i skrivande stund kommer på. Men jag kanske kommer på fler framöver.



2 kommentarer:

  1. Maztica kan inte ha blivit någon framgång. Känns bara fel som fantasymiljö. Jag åker till Sundsvall i helgen - ska jag leta upp killen från Midgård och kräva tillbaka stålarna? :)

    Andra spel som poppar upp från minnenas dammiga vrår och som aldrig fick en chans: Khelataar, Western, Shadowrun, Warhammer, Kult..

    SvaraRadera
  2. Jag tror han hette Johan. ;)

    SvaraRadera