måndag 29 april 2013

Sett på Bio: Iron man 3

IRON MAN 3


Jag var på bio och såg "Iron Man 3". Jag hade inga förväntningar alls på filmen och det enda jag sett var att filmen fått mediokra betyg. Det är så skönt att vara helt spoilerfri när man går och ser en film.


Jag måste erkänna att jag inte bekantat mig så värst mycket med Iron Man innan första filmen. Visst dök han upp då och då i de marveltidningar jag läst men det var främst "Wolverine" och "Punisher" som var mina favoriter. Jag har sedan dess en del iron man och jag måste erkänna att Robert Downey JR är klockren som Tony Stark. Ben Kingsley spelar skurken "The Mandarin" och är så olik nått annat jag sett honom spela.


Ben Kingsley som "The Mandarin"
 Några reflektioner:
- Jag och min kompis var äldst i biosallongen.
- Jag höll popcornkartongen framför ansiktet när trailen för "Star trek - In to Darkness visades". Vill hålla mig helt spoilerfri.
- Filmen innehöll en hel del "easter eggs" som de mest nördiga hittar.
- Ben Kingsley var överlägset bäst i filmen.
- Slutstriden tyckte jag var rätt tröttsam. Men 12-årskillarna på raden framför oss verkade gå igång på den.
- Hur skurken dör kunde jag förutspå minst 30 min innan det hände.
- Filmen var marginellt bättre än "Iron man 2" men inte bättre än "Iron man" eller "Avengers".
- Jon Favreau som spellar "Happy" har lagt på sig åtskilliga inte så smickrande kilon sedan man såg honom senast.
- Jag var förresten att spilla ut min enorma låda popcorn över en tjej i treårsåldern. hade jag gjort det hade den stackars flickan säkert haft mardrömmar om stora skäggiga gubbar som häller popcorn över henne för all framtid. Som tur var missade jag henne och det var bara lite popcorn som föll på golvet.


Summering:
Filmen är inget mästerverk men en helt ok actionrulle och helt klart sevärd. Handlingen känns stundtals lite tunn och slutet tycker jag var rätt trist och förutsägbart. Men skådespelarna och vissa individuella scener håller filmen uppe. man skall inte förvänta sig en film som toppar "Avengers" utan man bör jämföra den med de andra filmerna om Iron Man.

Filmen får 2,5 fiskpinnar av 5 möjliga.




1 kommentar:

  1. Håller med, bättre än 2:an men absolut inte bättre än 1:an. Det går nog inte att hitta någon bättre Tony Stark än Robert Downey Jr., och legendaren Ben Kingsley stjäl hela filmen som The Mandarin. Fast de får nog gnugga geniknölarna för att hitta något fräscht tema till den oundvikliga 4:an. Kanske Danny Glover som pensionssuktande partner.

    SvaraRadera