måndag 22 april 2013

Star Wars-spel jag gillar

Som de flesta nördiga i min generation så gillar jag Star Wars. Speciellt Episode IV-VI. Har fortfarande svårt för Episod I-III trots att de har sina ljusglimtar. Till Tv-spel och datorer har jag spelat de flesta Star Wars spelen som har vart nått att hänga i julgranen. Mitt första Star Wars-spel var "The Empire strikes back" till mitt Intelivision Tv-spel. Det var kul men efter ett tags spelande blev det enformigt då det aldrig tog slut på AT-ATs. De bara gick snabbare och snabbare. Men det var iaf Star Wars.

The Empire Strikes Back

Jag tänkte jag skulle ranka de fem bästa Star Wars-spelen jag spelat utifrån den Star Warskänsla det gav mig.

5. Star Wars - The Old Republic. (2011)

Ett riktigt bra spel men det kändes inte riktigt som ett MMo utan mer som ett single player med andra spelare. Jag gillade storylinen de olika yrkena hade då det verkligen kändes som Star Wars. Dock blev det som det brukar i de flesta MMOs en massa grindande. Lite synd. Gillade "rymdstriderna" de var rätt avkopplande. PvPn var också rätt skoj men det blev lätt tjatigt. Spelet är riktigt snyggt. Dock håller det inte hela vägen fram. Själv slutade jag spela efter ca en månad. Jag utesluter inte att återvända till spelet framöver. Detta är det klart bästa Star Wars spelet som kommit ut på bra länge.

Mer info HÄR!

4. X- Wing Alliance (1999)

Riktigt roligt att börja spelet som fraktpilot för att sedan bli blåsta av imperiet och gå med i rebellalliansen. Storyn kändes vettig utifrån den karaktär man spelade. Jag har alltid varit svag för flyg- och rymdsimulatorer och detta var riktigt kul Detta var första spelet som jag skaffade ett externt grafikkort till eller 3D-kort som det kallades.

Mer info HÄR!




3. Star Wars - Rebellion (1998)

Ett störtskönt strategispel där man skulle styra rebellalliansen eller Imperiet. Man kunde skicka kända karaktärer som tex Han Solo på uppdrag för att sabotera nån imperiebas och andra roliga uppdrag. Ens karaktärer kunde bli tillfångatagna av motståndarsidan. Jag kan inte räkna alla timmar jag satt med detta och saknar verkligen något liknande spel i dag. Jag minns även att CDn lät som att man kör en rondellskiva i en plåtbit hela tiden man spelade det.

Mer info HÄR!



2. X-wing vs Tie Fighter (1997)

Detta innefattar egentligen alla de X-wing/TIE-fighter spel som kom i början av 90-talet. Det hade inte funnits några vettiga Star Wars-spel fram tills dess och detta var så kul att spela. Massor av uppdrag som hade olika kända- eller dolda mål. Ett uppdrag i ett av TIE-fighterspelen minns jag så väl. Man skulle eskortera en VIP utan att få veta vem det är. Efter man flugit en bit så får man veta att det 'r Darth Vader. Såååå häftigt. Speciellt i TIE-fighter-spelen fick man sätta sin moral på prov då man ibland blev beordrad att beskjuta civila. Jag försökte förra året installera dessa då jag fortfarande har kvar originalskivorna men det krävde joystick och klagade på att datorn var för bra. Synd, för jag skulle gärna spela dessa igen.

Mer info HÄR!


1. Knights of the Old Republic. (2003)

Oj vad jag älskade att spela det här spelet. Miljöerna var som hämtade ur filmerna, böckerna och rollspelen. massor av uppdrag som kändes realistiska i Star Wars universumet. Extremt bra storyline som hea tiden ville få mig att ta mig längre in i spelet. Vettiga regler för strider och egenskaper. Detta är enligt mitt tycke det klart bästa Star Wars-spelet jag spelat. Synd bara att Kotor 2 inte levde upp till sin föregångare.

Mer info HÄR!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar