söndag 5 maj 2013

Återbesök: Star Wars the old republic

Min Jedi Sentinel Yvi'neni
Jag har på senaste tiden varit sugen att spela ett Star Wars-spel. Testade få igång Star Wars Rebellion utan att lyckas. Spelet är från -97 så det är inte så konstigt att det inte fungerade. Sedan testade jag att få igång X-wing vs TIE-fighter men det krävdes en joystick till det. Jag har en liggandes men den drar snett hela tiden. När dessa inte fungerade försökte jag mig på att få igång Knights of the old republic 2. Det fungerade men fick en massa buggar. Dessa visade sig bero på att min processor har mer än en core. Visst gick det att lura spelet men det var så bökigt så jag la ner försöken. Jag tittade då vilka Star Wars-titlar det fanns att tillgå på Steam. Men där fanns inga som jag var speciellt sugen på.

Då plingade det till från min outlook. Jag hade fått mail. Som nått typ av tecken så kom mailet från EA och de ville påminna om nått nytt i Star Wars the old republic. "Hmmmm...jag har inte spelat det sedan januari förra året. Kanske man skulle ge den en chans." Jag hade självklart glömt bort allt vad inloggningsuppgifter hette så efter en stund kom jag in på kontot. Som tur var hade jag inte tagit bort "säkerhetsnyckelappen" på telefonen. Jag köpte en månads "prenumeration" och startade spelet. Launchen började inte helt oväntat att tanka ner nån patch. "Det här borde inte ta så lång tid" tänkte jag och gick för att titta på "Cops". Jag var borta från datorn i över 50 min och när jag kom tillbaka så höll spelet fortfarande på att patcha. Det tog över tre timmar att få spelet helt uppdaterat och då har jag ändå 100 Mbits bredband.

Nån fiskliknande typ jag stötte på.
Ok, nu är spelet patchat så jag startar det. Jag möts av en ny laddningsskärm sedan senast. Inte helt oväntat. Jag har tagit arena på vilken server som mina kompisar spelar på och går in där för att skapa en gubbe. Mina kompisar spelar tydligen republic så jag skapar också en republicgubbe. Sedan kommer yrkesvalet. Jag har enbart spelat smugglaren lite längre av alla yrkena på rebublicsidan. För att vara ärlig verkar det vara enda spännande yrket på den "goda sidan". Jag har på Sithsidan spelat nästan alla yrken och de var alla jätteskoj. Jag kommer inte spela SWTOR för att köra en massa "flashpoints" utan jag vill främst klara av storylinen, efter en stunds grubblande blev det en Jedi Knight. Jag har aldrig spelat en Jedi så jag tänkte att det kan vara kul att testa.

Killing some droids.
Nästa steg var att välja ras. Inga jätteroliga raser att välja mellan. Till slut valde jag en twilek som jag sedan gjorde som kvinna. Av någon anledning brukar jag gilla att spela kvinnor i mmorpgs. Jag gjorde henne blå och med ett ganska neutralt utseende. Namnet lät jag slumpa fram. Enter Game.

Speeder biking
Man börjar på planeten Thyton och skall slåss mot några varelser som heter fleshraiders. Sedan jag spelade senast har det tillkommit nått som heter Cartel credits. Med dem kan man köpa en massa grejs. Jag köpte en cool svart rustning till min Jedi. Min misstanke är att den egentligen tillhör Sith inquisitorn men den såg coolast ut. I skrivande stund har jag lämnat Thython för att ta mig till Coruscant. Jag har fått mina två ljussablar då jag valde att bli en Jedi Sentinel. Jag har vart upptagen med att tjäna pengar i PvP och skickat min astromech på slicinguppdrag för att få ännu mera pengar. Jag orkar inte starta någon crafting crew skill just nu så slicing får bli min största inkomstkälla.

Leaving Thython


Så frågan jag ställde mig när jag startade spelet igen var om det fortfarande var lika bra som när jag slutade spela för över ett år sedan. Svaret är än så länge; Ja.

Nu ser jag bara fram emot att få mitt skepp så jag kan köra lite rymdstrider för de var rackarns skoj vill jag minnas.
Rymdstrid med en annan karaktär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar