torsdag 23 maj 2013

Bokrecension: Midsommargryning av Lars Wilderäng

Text på bokens baksida:

Ordet på meddelandeblanketten var klart och tydligt: Midsommargryning.

Året är 2023. När bakfylla svenskar vaknar på midsommardagens morgon är all telefon- och internettrafik bruten och snart börjar flyglarmen att tjuta. I TV och radio meddelar överbefälhavaren att Ryssland inlett nya aggressioner mot Sverige och att den svenska statsministern tvingats avgå.

Är detta en skrämmande upprepning av det för Sverige fatala mellandagskriget 2012? Står Sverige rustat för att möta anfallet eller ska nya landområden gå förlorade? På vems sida står egentligen den svenska militären?

Boken är en fortsättning på boken Midvintermörker och utspelar sig cirka 10 år efteråt. Sverige förlorade Gotland till ryssen och har fått leva med ryska hot och blockader av vissa nödvändiga saker som till exempel olja. Detta gör sig påmint flera gånger då de "icke stridande" i allra flesta fall transporteras i elbilar. Precis som i midvintermörker får vi följs flera olika människor under kriget. Främst är det ÖB, statsministern och militärer ur de stridande förbanden. Vissa karaktärer från första boken är med även i denna som till exempel den före detta Malmöpolisen Mia. Man får även stöta på "självständiga" gotlänningar och får hörs vad de tycker om vad som händer.

Det är intressant att läsa om det "what if" scenario som Sverige befinner sig i. Man får en rätt bra bild av det politiska läget och hur Sverige försökt bygga upp landet efter mellandagskriget. Det märks att det Sverige som beskrivs är ett hårdare Sverige än vi är vana att se det. Även den svenska militärens  utrustning är modernare och Wilderäng introducerar bland annat försvarsmaktens nya automatkarbin AK6.

Boken har hundra sidor färre än midvintermörker men det märks inte så mycket. I denna bok är det lite mer "rakt på" så att säga. Handlingen håller även den här gången full fart och man får direkt följa med där det händer. Även i denna är det många tekniska- och militära ord som används men jag får känslan att det är lite mindre än i Midvintermörker vilket jag tycker gör boken bättre. Inte för att jag har något emot det men det ger ett bättre flyt i läsandet. Kanske kan det locka en lite bredare läsarskara.

När jag började läsa boken en kväll kunde jag inte lägga ned den. Det var först halv fyra på morgonen som jag fick boken i ansiktet eftersom jag somnat som jag blev tvungen att sluta läsa. Men så fort jag vaknade några timmar senare fortsatte jag och slutade inte förrän jag läst klart den. Nu hoppas jag bara att vi får se en tredje bok i serien.

Finns att köpa på adlibris för 168kr . Den finns även som ljudbok och download.

Läs även Lars Wilderängs utmärkta blogg Cornucopia?

Även denna bok får högsta betyg d v s FEM fiskpinnar av fem möjliga.