tisdag 21 maj 2013

Bokrecension: Midvintermörker av Lars Wilderäng

Text på bokens baksidan:

Tidigt på annandagens morgon 2010 vaknade de jullediga svenskarna till en ny värld. Ett strömlöst, mörkt och iskallt Sverige. En dag då allting förändras.

En stor rysk militärövning i Östersjön förvandlas plötsligt till ett regelrätt anfall mot Sverige, som står helt oförberett. Katastrofen är total, statsministern är försvunnen, viktiga samhällsfunktioner slås ut och ett nedbantat försvar är på väg mot kollaps. Allteftersom dödstalen stiger får vi följa ett antal personers kamp under ett dygn som skakar Sverige i grunden.

Som texten ovan förtäljer så angriper ryssen Sverige och man får följa flera personer runt om i landet. Det är främst personer ur de stridande markföbanden man får följa i deras beslutstagande. Men även poliser och civila skildras på ett mycket bra sätt. Jag har aldrig satt min fot på Gotland där huvuddelen av bokens handling sker men får ändå en mycket bra bild av hur miljöerna ser ut genom författarens beskrivning.

Boken håller ett högt tempo och är skriven på ett mycket spännande och berörande sätt. Wilderäng har byggt karaktärerna väl och man får direkt en bra känsla för dem. Vissa stunder kom jag på mig själv att hålla andan av spänning när det "hettade till" i boken. Han har också gjort bra efterforskningar om hur försvarsmakten och de ryska militära styrkorna fungerar. Handlingen känns skrämmande verklig och ger en bra indikation om hur det skulle gå om Ryssland bestämmer sig för att invadera Sverige. Hade boken getts ut på 60-70-talet kanske den författaren fått skaka galler för "spioneri via journalistik" som Guillou och Bratt fick göra. Skämt åsido tycker jag att hela regeringen, oppositionen och försvarsdepartement borde läsa denna bok. Även om det är fiction så känns det inte som ett omöjligt scenario och kanske någon av dem skulle ta åt sig av innehållet.
Jag fick Midvintermörker i julklapp och började läsa den på annandagen. När jag hade läst första kapitlen kikade jag lite på text-tv och såg att stora delar av södra Sverige var utan elförsörjning. Detta fick boken att kännas än skrämmande verklig. Direkt slog mig tanken "Ryssen kommer".

Denna bok var som klippt och skuren för mig som lätt MÖPig person (Google it). Jag formligen frossade i militära termer och namn på fordon, fartyg och flygplan. Kanske är detta också något som avskräcker icke MÖPiga läsare något, det är många militära- och tekniska termer genom hela boken. Som helhet är detta dock en mycket spännande bok som även innehåller en hel det samhällskritik.

Med en vettig budget tror jag boken skulle bli en perfekt miniserie på tv. Förhoppningsvis i SVT.

Gå även in och läs Lars Wilderängs blogg Cornucopia?

Boken finns på pocket på adlibris för ynka 44kr. Köp den HÄR! Perfekt semesterläsning. Den finns självklart även som ljudbok och download.