onsdag 15 maj 2013

Dåliga äventyr jag vart SL i: Game Chambers of Questal (Star Wars d6)



Genom åren har jag stött på några äventyr som vart under all kritik. Visst bör man som spelledare göra om dessa så de blir bra men ibland inser man inte det förrän det är försent.

Jag var ofta spelledare till Star Wars (d6). Vi spelade fort igenom de svenska äventyren som äventyrsspel gav ut och därefter köpte jag flera äventyr på engelska. På den tiden fanns det ingenstans där man kunde läsa recensioner utan man fick helt enkelt köpa grisen i säcken och lita på titeln. "Game Chambers of Questal" lät rätt häftigt när jag såg namnet i Midgårds postorderkatalog. När jag fick hem paketet så såg det fortfarande intressant ut då framsidan pryddes av en bild på en wookie i strid med nån Wampaliknande varelse.

Rollpersonerna får i uppdrag att hitta den försvunnen rebellagent Tiree. Tiree är samma agent som man skulle träffa i introduktionsäventyret som i alla fall följde med den svenska versionen. Karln verkar ha en förmåga att hamna i trubbel. Han sågs senast på imperiestyrda planeten Questal. Det visar sig dock att agenten blivit fångad av den lokala Moffen och skickats ner i dennes privata nöjesfält i form av olika arenor med dödlig utgång för förloraren. Det vill säga "The game chambers"



Moff Bandor
 Jag vill minnas att äventyret började rätt bra med ett utredningsmoment där man skulla lista ut vart agenten tagit vägen. Bland annat kan deras vapen redan bli beslagtagna i tullen om de inte mutar tulltjänstemannen. Staden är tapetserade met olika propagandeaffisher som hyllar Moff Bandor. Det är även bandors födelsedag vilket innebär karneval i staden. När de frågar ut folk så får de olika besked men allmänt är Moffen illa omtyckt. Under en parad sliter sig en "Trompa", det vill säga den blå varelsen på omslaget, sig från sin tränare "Amazing Alonzo". Denna är stark som bara den och rollpersonerna måste bekämpa den då den angripit ett barn. De får efter striden tipset att söka efter Tiree på ett ställe som heter "Shilley's". Stället verkar vara STar Wars motsvarighet på ett "biker hak" då det kryllar av skumma typer och massor av "Swoopers". När de börjar ställa frågor bland gästerna blir de förda till ställets ägare. Om de är trevliga får de veta att det självklart finns en motståndsrörelse på planeten. Man har även sett folk blivit förda till bandors palats och komma tillbaka helt nedbrutna men utan en skråma. Det blir slagsmål på baren mellan gängen och rollpersonerna får syn på att en av gängmedlemmarna har en del som de känner igen från Tirees X-wing. Snubben smiter och rollpersonerna får jaga honom genom staden. Här fanns en massa konstiga möten som bland annat en holo-Rancor. Men när de fångar snubben får de veta att de hittat X-wingen i ett utbränt hus. Han hade sedan sålt den till en "bilhandlare". Efter en massa förhandlingar får de tag i Tirees R2-enhet och hamnar så småning om på nått party på en svävande. Där frågar de ut gästerna och hamnar i strid med ännu en jättestark varelse. De får självklart veta att spåren leder till Moffens palats. Inne i palatset får de försöka söka reda på ledtrådar och om de har tur får de veta att Moff Bandor har skapat nått som heter "Hurlothrumbic Generator" som Kejsaren är intresserad av. Saken gör visst att folk känner sig rädda. Sedan tar sig rollperonerna ner i själva arenan och får göra en massa tester. Exempel på dessa är rymdstridssimulator, nått pussel på schackbräde, stenliknande varelser, jägare osv. I slutet hittar de generatorn och Tiree. När de slår av den är typ äventyret över.



Karta över "The Game Chambers"
 Äventyret är allt annat än bra skrivet. En massa onödiga strider hela tiden och själva slutet med alla arenor känns bara dåligt. Jag minns hur rent plågsamma de olika arenorna var att spelleda och det var svårt att få det spännande. Vissa delar är rätt intressanta som när de letar efter ledtrådar men de avbryts ju hela tiden med strider. Jag tror ingen av rollpersonerna dog under äventyret men det var nog också för att jag var snäll och skippade en massa trams. Avsnittet med partyt känns helt meningslöst och bara en ursäkt för rollpersonerna att hamna i strid.

Jag kan inte rekommendera någon spellledare att ens ge sig på detta äventyr.

2 kommentarer:

  1. Jag tror baske mig att jag minns det här äventyret! Något med partyt fick en klocka att ringa... Värt att nämna är att det här äventyret dessutom faktiskt saknade en gruva. Jag vågar påstå att 90% av alla äventyr man spelat innehållit minst en gruva som man ska in i.

    SvaraRadera
  2. När jag satt och läste igenom det slogs jag av hur uselt det var skrivet. Att rollpersonerna troligen än en gång måste hitta "Tiree" får mig att undra vilka nötter alliansen skickar ut på uppdrag. Sedan störde jag mig på alla helt meningslösa strider på varannan sida. Strider i rollspel tycker jag skall vara sällsynta och främst driva storyn framåt. Nä detta var definitivt inte det bästa äventyret vi spelat till SW.

    SvaraRadera