fredag 3 maj 2013

De fem bästa avsnitten av Star Trek - The Original Series - säsong 1



Jag bestämde mig förra året att jag skall se alla avsnitt av Star Trek The Original Series (ST:TOS) och började se dem förra sommaren. Jag försöker se ångra avsnitt då och och då. Just nu är jag halvvägs inne på säsong tvåa. Det finns för övrigt bara tre säsonger.

Här har ni mina favoritavsnitt i första säsongen, utan inbördes ranking.


26 - The Devil in the dark
Enterprice skickas till en gruvkoloni för att undersöka varför en massa gruvarbetare blivit dödade.





15 - Balance  of terror
Här stöter Enterprices besättning på Romulans för första gången. Ett av de bästa avsnitten av ST:TOS. Manuset är som hämtat ur en ubåtsfilm där Enterprice försöker hitta och förstöra ett osynligt romulanskepp.






23 - Space seed
Khaan. Behöver egentligen inte säga mer. Enterprice hittar och väcker upp den genetiskt modifierade Khaan och hans kumpaner. Mycket skönt avsnitt.









7 - Mudd's Women
Enterprice plockar upp en av mina favoritkaraktärer i ST:TOS; Harcourt Fenton "Harry" Mudd. Den enda last han hinner rädda från sitt skepp innan det förstörs är tre vackra kvinnor. Själva storyn är väl inte den bästa men Mudd gör avsnittet bra.











29 - The city on the edge of forever
Dr McCoy blir tillfälligt galen och ändrar historien. Kirk och Spock måste då åka tillbaka till 30-talet för att ställa allt till rätta.










Inte ens nära:
9 - Miri
28 -Errand of mercy

Scen från avsnittet "Miri"
PS.
För att göra ST:TOS roligare rekommenderar jag podden "The Mission Log -a Roddenberry Star Trek Podcast". Där programledarna dissekerar alla avsnitt på ett roligt och intressant sätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar