torsdag 16 maj 2013

Drakborgen


Tillverkare: Alga 1985
Lättast att få tag på spelet är på Tradera där de brukar gå för runt 500-800 kr.

Spelplanen (Bilden är lånad från Wikipedia)
Detta spel fanns i många blivande rollspelares hyllor i slutet på 80-talet. Spelet kom ut 1985 och skapades av Dan Glimne och Jakob Bonds. Inspirationen var självklart rollspel som till exempel Dungeons and Dragons. De sålde vidare licensen till Games Worksop som även gav ut spelet under namnet "Dungeonquest". 2002 gav Alga ut en ny version av spelet som man kallade "Drakborgen legenden". Sedan 2010 äger Fantasy Flight Games rättigheterna till Drakborgen.


Hjälten hittar en stupad krigare i rummet han just gick in i.

Målet med spelet är att man skall ta rollen som en av de fyra äventyrare som finns i lådan och genom ett virrvarr av slumpmässiga rum ta sig till drakborgens skattkammare. Skattkammaren vaktas av en drake som riskerar vakna varje gång man tar något ur skattkammaren.

"The inventory"
På vägen dit stöter äventyrarna på faror som monster, fällor men bottenlösa brunnar. Man kan även söka igenom rummen man kommer in i för att se om det finns några dolda saker i rummet. men man kan inte ta för god tid på sig eftersom allt går på tid. För man skall hinna ut ur borgen innan solen går ner. Tanken är att när alla kommit ut jämföra hur många guldmynt man fått ihop av de skatter man hittat på vägen eller norpat från skattkammaren. Jag läste nånstans att spelet har en dödlighet på ca 75% så det är oftast så att den som tar sig ut vinner. Ibland tar sig ingen äventyrare ut. Men spelet går främst inte ut på att vinna utan på att ha roligt.

"Don't let the sun go down on me..."
Striderna är en sorts sten, sax, påse-variant där varje äventyrare har tre stridskort. Man väljer ett och matchar det stridskort som monstret dragit. A slår B, B slår C och C slår A. Enkelt och snabbt. Antalet kroppspoäng som hjälten har håller man reda på genom att flytta markörer på spelbordet.

Hur många KP har jag kvar?

Spelet är fullt av överraskningar och kan kännas som ett rollspel "light". Det går fort att komma igång när man lärt sig de lätta reglerna. Spelet går faktiskt att spela på egen hand då allt sker under tidspress. Roligast är det dock om man är tre eller fyra spelare då någon. Spelet är snyggt och jag minns att detaljerna på de illustrationer som pryder alla de kort som ingår fascinerade mig väldigt mycket. Faktiskt så pass mycket att jag skapade ett eget "soloäventyr" genom att rita av flera av bilderna från spelet. Förutom draken så kan man stöta på Orcher, skelett, svartalfer och troll. Alla agerar på olika sätt beroende på om du själv väljer att anfalla, avvakta eller fly.

C slår A
Summering:
Detta spel är för mig en klassiker som fick mig ännu djupare in i rollspelsträsket. Jag tyckte det var jätteroligt när jag spelade det som 11-12-åring men än idag är detta spel klart underhållande. Tidspressen från "solen" gör att det är action från start.

Spelet får FYRA av fem fiskpinnar i betyg:









PS.
Jag har ÄVEN Drakborgen 2 i min ägo men det blir en separat recension lite framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar