torsdag 9 maj 2013

Klosseri, Klossera.

Jag har gillat Lego så länge jag kan komma ihåg. När jag var barn kunde jag sitta i timtal och bygga ihop allt möjligt.

Riddarborgen från början av 80-talet. Observera Hästarna!

Jag fick bland annat den gula riddarborgen i julklapp ett år och den tog flera dagar att bygga ihop. Man byggde till och med hop hästarna. Några år senare började Lego modernisera och kom ut med nya klossar och i fler färger. Innan dess fanns till exempel inga gröna bitar. De släppte också en ny riddarborg men nu med hela väggdelar i en bit av det som tidigare borde krävt 20-30 bitar att bygga. Hästarna var nu också helt färdiggjutna i en enda del. Det blev klart mycket snyggare men tappade också charmen av att bygga ihop nått från grunden.
Riddarborg av betydligt senare utgåva. Se skillnaden på hästen mot de ovan.

 På 90-talet var det illa ställt med Lego. det var nära att företaget gick i konkurs när någon kom på den briljanta idén att köpa licenser att göra Lego på filmer. Jag har hört nån säga att "Indiana Jones räddade Lego" vilket jag mycket väl kan tro. Förutom själva Legot kom det även flera spel med Legotema. På senare år har Legospelen nästan blivit en egen genre och är störtkul att spela. Just nu spelar jag "Lego DC heroes" på min iPad och tycker det är jätteskoj.


 Förutom Indiana Jones kom även Star Wars som Lego. Jag vet inte hur många gånger jag som barn försökte bygga egna X-wingar och TIE-Fighters utan att lyckas. Min avund för de barn som växer upp med dagens Lego är enorm. Med Star Wars Lego hade det blivit så mycket roligare. Jag måste dock erkänna att jag faktiskt köper Star Wars lego lite då och då för jag tycker fortfarande det är roligt. Jag håller mig strikt till Lego från "Classic Era". Sedan är alla sakerna så snygga att jag gärna har dem framme i bokhyllan.


Jag hoppas bara att mina egna barn kommer gilla Lego lika mycket som jag gör. Då kanske, jag säger bara kanske, de får leka med pappas Star Wars Lego.

Högst upp på min önskelista.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar