fredag 24 maj 2013

Recension: Game of Thrones - the card game (HBO edition).

GAME OF THRONES - The Card Game (HBO ed)
Tillverkare: Fantasy Flight Games (FFG)
Pris: ca 149-199kr

Detta är en nedbantad version av A Game of thrones the card game. Det går enbart att spela två personer till skillnad från fullversionen där man kan vara fler spelare. Som spelare så styr man ett av de stora husen i Westeros. I det här fallet Starks eller Lannisters. Det går ut på att skaffa sig 15 så kallade power markers under spelets gång. Först att lyckas med det vinner.

Förberedelser
Först väljer var och en vilket hus man skall spela och tar respektive hus kortlek och blandar den.
Varje spelare börjar med att ta sju kort. Sedan spelar man ut kort värda fem guld. Värdet på korten står på korten. Ju mäktigare ett kort är desto mer kostar det att spela ut. Efter man gjort det så fyller man på sin hand så man åter har sju kort.
Hear me roar - Lannister plot

- Plot face
Varje spelare väjer också ett kort ur sin plot deck som man spelar ut samtidigt som motståndaren. Plotkortet bestämmer hur mycket pengar spelaren får denna tur, vem som börjar spela och vad konsekvenserna av de strider som kommer hända denna runda har.

- Draw face
Nu tar man två nya kort ur sin kortlek.

- Marshaling face
När man bestämt vem som börjar spela så övergår man i sin marhaling face. Man börjar med att ta det antalet guldmynt som står på plotkortet plus eventuella extra guldmynt som de kort man spelat ut kan ge. Dessa avgör hur stor budget man har denna runda. Sedan spelar man ut de kort man har råd med. Man behöver inte slösa bort alla pengar då dessa kan ge fördelar under resten av rundan. Man kan dock inte spara några guld till nästa runda. När båda spelarna gjort detta går man till nästa runda.

- Challanging face
Varje karaktär och enhet har olika värden. Alla har ett styrkevärde samt vilka typer av utmaningar man kan göra. Det finns tre olika sorters utmaningar. Military, Intrigue och Power. Effekterna om man vinner utmaningar är olika beroende på vad man utmanar motståndaren i. Målet med military är att döda motståndarens karaktärer, Intrigue att se till att motståndaren tappar kort och power att ta power markers från motståndaren. För att enkelt förklara hur man utmanar så väljer spelaren vilka enheter som skall utmana och med vad. Man kan enbart utmana med en av varje sort per runda så det gäller att vara taktisk. Varje gång man använder en karaktär så skall denna "knäböja" (dvs tap the card) då kan man inte använda det kortet under resten av rundan.

- Dominance, standing och taxation face
När alla utmaningar är över räknar man ut den totala styrkan på alla kort som står upp och lägger till alla guldmynt som man inte spenderat. Den som har flest får en power token. Därefter får alla kort "ställa sig upp". Set sista man gör i rundan är att ge tillbaka alla överblivna guldmynt till banken och sedan börjar man om med en ny runda.

Under rundan har man även chans att spela ut actions och events som kan påverka utgången.

Utseende:
Korten är mycket snygga. I den här versionen är bilderna på korten hämtade från tv-serien säsong ett och två vilket gör att man direkt känner igen karaktärerna. I fullversionen är de tecknade. Guldmynten och power tokens är i kraftig kartong precis som de i de flesta av FFGs spel.

Detta är ett jätteskoj spel. Reglerna är enkla och det går snabbt att komma igång. Temat i respektive hus kortlek känns igen från böckerna och tv-serien. Jag tror att fullversionen med fler hus och möjligheten med fler spelare är ännu roligare men det funkar på tu man hand. Min misstanke är att FFG gjort denna version för att introducera nya spelare till spelet och man har därför valt att ha bilder från tv-serien på omslaget samt på korten.

Detta är ett så kallat "living card game" och till skillnad från t ex "Magic the gathering" så behöver man inte köpa på sig en massa kort. Allt man behöver för att spela finns i lådan.

Jag har spelat detta två gånger och båda gångerna har Lannisters vunnit rätt överlägset. Jag börjar misstänka att kortlekarna inte är 100% balanserade. Någon annan som spelat denna version eller full versionen som har uppmärksammat något liknande.

Spelet finns nu med nedsatt pris på World of Boardgames. Finns att beställa HÄR!

Betyg: Fyra av fem fiskpinnar