söndag 19 maj 2013

Recension: Star Trek - Into Darkness

STAR TREK - INTO DARKNESS

Jag vill först varna alla läsare att detta blogginnehåll innehåller vissa saker som kan klassas som spoliers. Jag kommer dock inte förstöra filmen för någon genom att avslöja handlingen. Vill man dock vara helt spoilerfri bör man vänta att läsa detta tills efter man sett filmen.

Benedict Cumberbatch

Jag har i stort sätt hållit mig spoilerfri innan jag såg filmen. Självklart vinster jag att Benedict Cumberbatch spelar "skurken" och att det annars är nästan samma fast som i förra filmen. Me förutom det har jag gjort all för att undvika spoliers, bilder eller recensioner av filmen. Detta för att inte ha några förutfattade meningar.

Chris Pine och Zachary Quinto som "Kirk" och "Spock".
The Cast:
Skådespelarna är klockrena jag är ett stort fan av Zachary Quitos tolkning av Spock. Det är inte riktigt i klass med Nimoy men det är inte långt ifrån. Chris Pine funkar jättebra som Kirk och  framstår som den "Daredevil" han skall vara jämfört med Shatners Kirk. Karl Urban är faktiskt bättre som McCoy än han var i den första filmen. Cumberbatch är som vanligt i toppklass dock är det lite konstigt att se honom i rena actionscener när man är van att se honom som i t ex Sherlock. Jag blev överraskad av att Peter "Robocop" Weller var med. Han spelar Marcus riktigt bra. En kul grej är att Noel Clarke är med. För mig är han mest känd som Mickey i "Doctor Who".

John Cho som "Sulu"
Handlingen:
Storyn är riktigt bra och även om den inte överraskar jättemycket känns den bra. Speciellt slutet kommer nog de flesta Treckies gilla. Jag var lite rädd att det skulle bli för mycket actionscener eftersom det inte är helt ovanligt att sequels tar i för mycket. Men JJ Abrams får all action att kännas befogad. Det är enbart den sista actionscenen som jag kunnat klara mig utan men det gjorde inte så mycket då den fick vissa av karaktärerna att utvecklas.

"Dead or alive you are...oh thats the wrong script"
Övrigt:
Det var flera saker hämtade ur originalserien som fick filmen att kännas ännu mer som Star Treck. Redan i förra filmen hade JJ Abrams fått teknologin att kännas rike mer kantig och skitig. Istället för de rena korridorerna som man sett i tv-serierna är till exempel datorkonsoller inträngda bland balkar och pelare. "The Warp core" tyckte jag kändes som en gammal atomreaktor från nån atomubåt på 60-talet vilket kändes verkligt på nått sätt. Filmen utspelar sig trots allt bara tvåhundra år i framtiden. Effekterna är inget annat än toppklass. Det verkar till exempel vara lite mer "punch" när skott från phasers träffar sitt mål. Det finns en scen där b kan andra Kirk skall flyga mellan två skepp med rymddräkt som jag tycker var en av de bästa i filmen.

Pike
+ Pikes polisonger är Epic.
+ Att det finns "tribbles" med.