måndag 13 maj 2013

Rollspel på second hand. Finns de?

Bilden är lånad från noila.se

Jag vet inte hur det är söderut i landet men i norra är det stört omöjligt att hitta rollspel (eller andra nördsaker för den del) på loppisar eller second hand. Min hustru älskar att gå på just sådana och som god make följer jag då och då med. När jag går in på låt säga myrorna eller kupan är det första stället jag går hörnan med spel för att se om det finns något rollspel eller brädspel av intresse. Det finns det nästan aldrig. Därefter går jag till bokavdelningen för att se om det finns något där vilket sällan är fallet. De gånger jag hittat något rollspel eller liknande kan man nog räkna på en hand och få flera fingrar över.



Jag besökte även en megaloppis med inriktning på barnsaker. Nått jag reflekterade över var den nästan totala frånvaron av "nördsaker". Det fanns massor av bord där det såldes dockor, ungdomsböcker och trasiga McDonaldsleksaker. En av de få nördiga saker jag såg var en Clone Trooper-hjälm som min kompis Dan som skriver bloggen Karbonitkammaren köpte. Några rollspel såg jag defenitivt inga trots att jag gick flera varv. Varför kan man undra?

Jag har några teorier.

# 1 Barn tar sönder saker.
Jag har inget vetenskapligt belägg för detta men jag har det på känn av egen erfarenhet. Av mina "leksaker" från när jag var barn är det mest Lego som är helt. Lego är även sådant som går i arv.

# 2 Tjejer är mer företagsamma
Jag fick känslan när jag gick på loppisen att klassiska flickleksaker var överrepresenterade. Vid fler av loppisborden var det även tjejer i yngre tonåren som sålde sina leksaker. Inte vid ett enda var det någon kille i den åldern som gjorde samma sak. Kan detta bero på att flickor mognar snabbare och därför inte ser någon orsak att behålla sina leksaker? Vad vet jag?

# 3 Nördar samlar på saker 
Kan orsaken till frånvaron av nördsaker på loppisborden och second hand vara nördars förkärlek att samla och spara på saker. Jag vet att det skulle mycket till innan jag gett bort eller sålt några rollspelsgrejer när jag var i tonåren. Jag samlade däremot på mig nästa allt jag hittade som kunde handla om rollspel. När jag var hemma hos mina föräldrar och letade reda på de rollspel jag hade kvar  där och fann en pärm med diverse rollspelsinspirerande tidningsurklipp. 

# 4 Nördar säljer sina saker på nätet.
Nördar är oftast intelligenta och inser sakers verkliga värre. Det är inte svårt att söka på Tradera och inse att ens rollspelsböcker kan vara värda flera tusen kronor. Ett exempel på detta är böckerna från Järnringens rollspel "Mutant - Undergångens Arvtagare" som utan problem går att sälja för flera gånger vad man köpte dem för. Då skall man veta att de mer sällsynta modulerna kan lätt säljas för över 1.000kr.



Rollspels- och andra nördiga saker man skall hålla ögonen ute efter på loppisar/second hand om man vill tjäna pengar:
- Drakborgen. Förutom att detta är ett helt suveränt spel kan man lätt få runt 500-600kr för det på Tradera.

- Drakborgen 2. Tillägget till Drakborgen är väldigt sällsynt och jag har sett den säljas för runt 800-1000kr på Tradera.
- Alla typer av rollspel. Gör en Traderasökning på t ex "Drakar och Demoner" får ni se.

- Ensamma Vargenböcker. Är de i bra skick kan man sälja dem för 150-250kr på Tradera.

- Star Wars. Hittar man actionfigurer från början av 80-talet kan dessa vara värda en hel del.

- Lego. 


Värd sin vikt i guld

Ibland kan man dock komma över något guldkorn. Min hustru hittade "James Bond RPG" med en tillhörande kampanjmodul i tip-topp skick. 

                                   

Så svaret på frågan är: Ja, det kan finnas rollspel på second hand men chansen att du hittar nått vettigt är liten. Köp en trisslott istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar