fredag 17 maj 2013

Sagan om Ringen - Angus McBride


Vi spelade massor av Sagan om Ringen (SRR) i början på 90-talet. Det fanns gott om äventyr och moduler att tillgå. Äventyrsspel släppte flera stycken och jag tycker faktiskt att de är bland de vackraste saker som getts ut. Angus McBride tecknade de flesta av omslagen och hans illustrationer innehåller så mycket detaljer att man kan studera dem länge och hela tiden hitta nya saker. De är till skillnad från många andra rollspelsomslag från den tiden tecknade för just Tolkiens värld. Därför tänkte jag gå igenom alla omslagen och betygsätta dem utifrån hur snygga de är samt hur mycket känsla av Midgård man får när man ser dem.

Sagan om Ringen Rollspelet - Grundboxen första upplagan.

Jag gillar verkligen det här omslaget. Det föreställer Ringens brödraskap stående vid ett träd. Uppe i trädet sitter en av de stora örnarna. I bakgrunden ser vi "Mount doom" och nazgüler ridandes på vingbestar. Under trädet ser man hur Gollum gömmer sig. Trots att bilden är tagen från flera olika avsnitt i sagan om ringen så summerar den på ett bra sätt vad böckerna handlar om. Man kan lätt urskilja vem som är vem i ringens brödraskap på dess utrustning och utseende. Personligen tycker jag t ex utseendet på Gimli är snyggare här än som han porträtterades i filmerna.

Betyg: 4 fiskpinnar





Midgård 1 - Tharbad

jag har ingen som helst aning vart Tharbad ligger egentligen då jag skaffade denna modul precis som jag köpte grundboxen. Den har mest blivit liggandes. Omslagat är iaf snyggt och föreställer ett gäng som bordar något sort mindre fartyg vid en hamn inne i en stad. Detaljerna är som vanligt mycket snygga men jag har svårt att relatera bilden till något i Midgård.

Betyg: 3 Fiskpinnar



Midgård 2 - Rohan

Omslaget föreställer två Rohirim som rider ner två orcher i solnedgången. Omslaget är lite trist men säger en hel del om Rohan och dess befolkning (i alla fall krigarna). Det är riktigt snygga detaljer i ryttarnas och orchernas utrustning. Men jag tycker bilden känns lite tamt då man enbart ser solnedgången i bakgrunden. Jag förstår att Angus vill visa på rohans slätter och därför inte gjort någon annan bakgrund.

Betyg: 3 Fiskpinnar







Midgård 2 - Södra Mörkmården

Inget jätteskoj omslag precis. Någon sorts krigare som står på en avsats och stirrar på spöken, skuggor eller nått annat skumt. Detaljerna är i och för sig rätt snygga men omslaget känns inte som något sagan om ringeninspirerat.

Betyg: 2 Fiskpinnar 
Sagan om Ringen Rollspelet - Grundbox - Andra upplagan

Omslaget är snyggt och föreställer Gandalfs möte med Häxmästaren av Angmar i Nazgûlskepnad under slaget vid Minast Tirith. Rätt snyggt omslag men jag tycker inte det passar på en grundbox. I sann 90-talsanda har även Äventyrsspel bytt typsnittet på titeln vilket jag tycker är synd.

Betyg: 3 Fiskpinnar                                                        

Mordors Portar 

Detta är ett riktig snyggt omslag. Någon typ av spejare i strid med en orch. I bakgrunden ser man en stor här av av orcher komma springande över en slätt i bakgrunden kan man ana ett tron bland bergen. Detta är ett klockrent omslag. Perfekt att välja att göra boken blå för det passar jättebra in i illustrationen som formligen skriker Sagan om ringen.

Betyg 5 Fiskpinnar








Fasornas Träsk 

Omslaget föreställer en rohirim i en liten båt som blir överfallen av nått sorts träskmonster under en fiskefärd. Boken är passande nog brun vilket känns helt rätt. Bilden kanske inte skriker sagan om ringen men man ser den vita hästen på mannens gröna tunika så man förstår att detta utspelar sig i Midgård. Inte ett jättespännande omslag.

Betyg: 3 Fiskpinnar




  



Öknens krigsherrar

Bilden på omslaget föreställer en ringbrynjeklädd krigare som förbereder sig på att anfalla/försvara sig mot nån typ av mustaschbeklädd drake. Rätt häftigt omslag även om jag inte är något större fan av drakens ansikte. Känns som hämtat ur nån mangafilm för barn. Den ser inte speciellt skräckinjagande ut. hade Angus istället valt ett mer klassiskt huvud på draken tror jag bilden kunde blivit hur snygg som helst.

Betyg: 3,5 fiskpinnar







Skogens vildmän

Detta är också en av mina favoriter bland omslagen. Kanske därför jag gillar grönt? Nä men allvarligt talat så är omslaget ett av de vackraste av de svenska utgåvorna. Omslaget föreställer två ryttare som blir beskjutna av två blåsrörsbeväpnade Woser som ligger i bakhåll i en grotta. Vattnet som rinner ut ur grottan rinner sedan under en stenbro som ryttarna befinner sig på. Det finns flera vackra stenstatyetter och ristningar på bron och runt grottan. Det jag gillar mest på omslaget är faktiskt de tre småfåglarna vid brons högra sida.

Betyg: 5 Fiskpinnar






Anduins Vålnad

Ett omslag hämtat från äventyrets innehåll där en skräddarlärling fått se vad han tror är en vålnad ute i träsket. Bilden är full av små detaljer som skräddarlärlingens sax som sticker upp ur en ficka i bältet. Förutom själva lärlingen är omslaget väldigt mörkt och spöklikt. Det kanske inte berättar att det utspelar sig i Midgård men det gör inte speciellt mycket.

Betyg 4,5 Fiskpinnar









Gundabad

Jag hittade dessvärre ingen bra bild av äventyrsspels omslag så jag fick ta MERPs version av samma äventyr. Ett riktigt snyggt omslag. Jag har för mig att det föreställer "the mouth of Sauron" men jag kan ha fel. En massa orcher väller ut från ett berg i bakgrunden. Längst fram sitter en mänsklig varelse iklädd svart rustning på en halvt rutten häst där huvudet och halsen nästan enbart är skelett. Inte så mysigt alltså. Men äventyret handlar trots allt om Gundabad så det är rätt passande.

Betyg: 4 Fiskpinnar.


Fler bilder av Angus Mcbride hittar ni HÄR!

1 kommentar:

  1. Oj, Sagan om Ringen minns jag, mest det enorma antalet egenskaper och färdigheter som skulle ha siffror, och att någon i gruppen alltid lyckades snipa monstren i slutet av fajten så han fick all XP. Vill dock inte minnas att det var så mycket Lord of the Rings-känsla i spelet, kanske för att vi inte hade vett att snåla på dvärgar, alver och magi.

    SvaraRadera