tisdag 14 maj 2013

Speltest: Ensamma Vargen 1 - Flykt undan mörkret - Del 1.


Jag har länge varit sugen att spela igenom alla Ensamma vargen-böckerna. Problemet har varit att jag saknat del ett "Flykt undan mörkret". Jag lyckades som tur var ropa in den på Tradera för "enbart" 145kr vilket jag anser vara ett bra pris. Nu kan projektet börja.

För er som inte vet vad Ensamma vargen (EV) ärför något så kommer här en snabb genomgång. EV är ett soloäventyr där man genom val hoppar från sida till sida. Det kan se ut så här:



Böckerna är i pocketformat och den första kom ut i Sverige 1986. Det har översätts tolv EV-böcker till svenska. 

Let's begin:

Bakgrund
Vi befinner oss i landet Sommerlund på ett Kai-kloster långt i norr. Där tränas barnen till Sommerlunds krigsherrar i Kaifärdigheterna. När de nått en viss ålder skickas de hem för förbereds sig inför det ständiga hot krig som Mörkerherrarna från väster står för. Vi får även veta att under "Svarta månens tid" pågick ett långt och bittert Krig mellan Sommerlund och Mörkerherrarna vilket avslutades med att elakingarnas boss Vashna blev dödad av Sommerlunds Kung Ulnar. Kungens svärd kallas för  "Sommersvärd" solsvärder.

Hmm...Det är inte så svårt att slita ut vem som är god och vem som är ond. Sommerlund formligen skriker godhet och Mörkerherrarna raka motsatsen. Lite bättre fantasi kan man ju tycka att författarna eller översättarna haft. 

I klostret är det någon sorts högtid och då passar Mörkerherrarna på att anfalla med en massa svartvingade varelser. Kriget har börjat. Man får veta att man spelar "Tysta Vargen" och har som tur var skickats ut för att samla ved som straff. "Jag" får se hur de svarta läderliknande varelserna anfaller klostret och börjar springa dit. Jag ramlar på nått och slås medvetslös men hinner se hur klostrets väggar rasar samman innan allt blir svart. När jag vaknar ser jag att slottet är förstört och alla andra munkar är döda. Jag är nu "Ensamma Vargen" då jag är den siste av Kai-ordern och bestämmer mig för att försöka varna kungen. Här börjar äventyret.

Nästa steg är att skapa min rollperson. Genom den fyndiga slumptabellen man hittar i slutet av boken fastställer jag min stridsförmåga (17) och Kroppspoäng (24).
Jag skall även välja fem stycken Kai-färdigheter då jag enbart var lärling och inte lärt mig allt. Jag väljer följande fem:
- Sjätte sinne
- Läka
- Sinnessköld
- Sinnesstöt
- Vapenfärdighet -Svärd

Jag har även fått lite utrustning från start i form av en stridsyxa, karta över Magnamund, 1 måltid och fem gulddaler. Efter jag vaknat har jag visst letat igenom det förstörda klostret och jag slumpade fram "en kort ringbrynja" som ger mig +4 KP när jag bär den. Lite surt att jag inte hittade ett svärd istället då jag skulle få användning för min Vapenfärdighet.

Kartan över Magnamund
Då startar vi. 
Jag tar mina fallna munkvänner farväl och lämnar klostret. Först skall ja välja vilken väg jag skall ta. Det finns två stigar. En åt över som leder in. Skogen och en åt vänster som följer vägen. Som tur var kan jag använda "Sjätte sinne" och får då veta att elakingar finns efter båda vägarna men jag kan välja att röra mig genom skogens undervegetation vilket jag självklart gör. Jag hugger mig genom träden och hör vingslag. En av de svarta varelserna som jag nu plötsligt får veta heter "Kraan" bär på två spjutbeväpnade varelser. Dessa två är visst av rasen "bergsgiaker" och jag får veta att de är elaka. Kraanen flyger iväg medan jag står gömd bland träden. Efter en stund hör jag strid längre fram och får se en massa Giaker som angriper nån magiker. Jag räddar magikern från en elak Giak genom att kasta en marmorklump på elakingen. Resten av Giakerna flyr. Fasen så farlig jag känner mig. Magikern heter Banedon och han var på väg för att varna Kai-munkarna för en stor fiendehär på andra sidan bergen. Jag får även veta av någon konstig orsak att de hade en förrädare i magikerns ordern som heter "Vonotar". Av någon orsak misstänker jag att jag kommer stöta på Vonotar. Sedan ger han mig en guldmedalj med någon typ av lyckoamulett innan han lämnar mig.

Magikern Banedon

Än så länge har allt gått som smort. Det var lite väl enkelt att skrämma ett tjugotal Giaker på flykten genom att kasta en sten på EN av dem. Det var ju inte så att det bevisade min stridskonst utan mer att jag var bra på att kasta sten. Magikern Banedon uppför sig aningens mystiskt och berättar hela sin livshistoria för någon han precis träffat. Ok, jag räddade honom från en Giak men om hans ordern just blivit förrådda av deras egna borde han väl vara lite mer på sin vakt. Det är ju som att ge ut sitt Kreditkortnummer till någon som plockar upp en krona som du just tappat. Att han sedan bara ger sig iväg trots att det borde vart smartare att samarbeta med mig känns konstigt.


Fortsättning följer...





8 kommentarer:

  1. Kul! Lägger till din blogg i mitt RSS-flöde.

    Hade själv första 3-4 böckerna i EV när jag var liten (fick första i julklapp nån gång i mitten på 80-talet). Minns att det var lite liv om böckerna någon gång i media om huvuden som satt spetsade på pålar. Hur som helst så ropade jag in samtliga böcker på Tradera för 7 år sedan då jag också passade på att spela igenom dem. Tycker fortfarande de håller hög klass!

    Om du saknar någon bok och inte har något emot att läsa dem på engelska så bör du (om du inte redan gjort det) ta en titt på http://www.projectaon.org/en/Main/Home där nästan alla EV böcker som givits ut finns att hämta hem.

    SvaraRadera
  2. Tack. Alltid kul när någon gillar det man skriver. :)

    Just nu har jag bok 1-5 men har de senare delarna på "bevakning" på tradera. Men tack för tipset ang sidan. Den kan komma till användning när jag kommer till de mer sällsynta delarna.

    SvaraRadera
  3. ...eller delarna som aldrig översattes till svenska :)

    SvaraRadera
  4. Precis min tanke också. Jag tror faktiskt inte jag själv spelat länre än bok tio.

    SvaraRadera
  5. Hoppas på en fortsättning snart! ;)

    Spelade just ut Skräckens Länder. Lyckades buda hem den för ynka 37:- på Tradera ^^
    Är för övrigt min första EV jag provat så om du, Krister, eller någon annan har några dubletter (eller enkletter för den delen) liggandes som ni kan tänkas separera med så köper jag dem mer än gärna =)

    //Sam

    SvaraRadera
  6. Ja, fortsättning kommer. Jag har haft rätt fullt upp med jobb, utlandsresor mm men förhoppningsvis dyker det upp ett om EV inom kort.

    Sett detta?
    http://lonewolfthegame.com/

    SvaraRadera
  7. Ursäkta sena svaret.
    Jodå, grym sida! tyvärr finns endast ettan att skriva ut som pdf. Mobi o ebub är inte lika najs att spela med.

    Fick tag i nummer fyra av ensamma vargens värld. Magiker-serien.
    Är det av intresse? :)

    SvaraRadera
  8. Nja, jag har alla ur "Silverstjärnan" någonstans och den serien var inte lika bra som EV. Men tack för erbjudandet.

    SvaraRadera