tisdag 7 maj 2013

Vad får det lov att vara? Sticka, skära eller krossa?

Jag satt häromdagen och bläddrade i "Krigarens handbok" som tillhör Drakar och Demoner (-91). Det var nog den modul som jag läst flest gånger. Just sektionen "Vapen och utrustning" är den roligaste där vapenlistorna och bilder på vapnen finns. Jag vet inte hur många timmar jag studerat bilderna och listorna för att hitta vapen till all de rollpersoner jag skapat. Jag tänkte här lista mina tio favoritvapen.


10. LÅNGSVÄRD
På nått sätt har jag fått för mig att alla riddare kutar omkring med långsvärd. Dessa vapen känns som standard för adeln i DoD. Inte lika robust och enkelt som bredsvärden men gör ändå sitt jobb.


9. STILETT
Ett underbart litet lönnmördar- och tjuvvapen. Jag ser framför mig hur en tjuv beväpnad med en stillet strider mot en rustningbeklädd krigare. Plötsligt upptäcker han en svaghet i sin motståndare rustning och sticker in denna sylvassa nål i armhålan på sin fiende.


8. TVÅHANDSYXA
Jag tror många rollspelare som sett filmen "Braveheart" kommer ihåg Mel Gibson blåmålad svinga ett tvåhandssvärd mot de elaka engelsmännen och tagit inspiration därifrån. Själv blev jag mer inspirerad av Gibsons skäggige kompis som hade tvåhandsyxa. Elak, tung och kan klyva en man med ett hugg. Jag får också för mig att denna best till vapen är lättare att använda än tvåhandssvärdet.


7. BREDYXA
Detta vapen formligen skriker "Barbar" eller "Vilde". Vill man skapa en rollperson som man vill skall vara detta så är detta det perfekta vapnet. Ser bra ut med sköld så som med ett annat vapen.  Praktiskt vapen att ha då man även kan hugga ved med den. 


6. SAMMANSATT BÅGE
Pilbågarna i DoDs Rolls Royse. Bra räckvidd och massor av skada. Favoritavståndsvapen nummer ett för min del. Har haft den med massor av rollpersoner.


5. STRIDSLAGA
Taggig tung sak. Medeltidens Nunchaku typ. Om dessa användes idag lovar jag att man skulle se minst en video i veckan på "Americas Funniest homevideos" med nån spännig barbröstad kille som skall visa upp hur duktig han är. Men istället fumlar han och får hela taggdelen planterad i pannan. Detta är ett perfekt elak SLP-vapen då det ser farligt ut och bara namnet är respektingivande.


4. MORGONSTJÄRNA
Taggig elak boll på en pinne. Gjord för att krossa ben men även slå hål på rustningar och orsaka otrevliga sår. Frågan är bara hur man förvarar den när man inte är i strid? Hänger man den i bältet lär den riva sönder byxor och säkert ge ägaren åtskilliga sår i knävecken. På ryggen? Knappast. Vem vill ha de där taggarna stickande in i ryggen när man rider eller går. En lädersäck är väl mest praktiskt att förvara den i kan man ju tycka.


3. HJÄLMKROSSARE
Klassiskt medeltidsvapen som dessvärre använts väldigt lite i våra DoD äventyr. Jämfört med morgonstjärnan måste denna vara mycket trevligare att ha hängande i bältet. Trots att jag gillar vapnet har jag nog aldrig skapat en rollperson som ägt en.



2. SKÄGGYXA
Mer skägg åt folket! Detta tvåhandsvapen har ett rätt exotiskt utseende mot traditionella fantasyvapen. Jag har även sett den under namnet "Pålyxa". Jag minns att jag skapade en rollperson med enbart denna yxa som insirationskälla. Men mer om honom i ett framtida blogginlägg. 



1. BASTARDSVÄRD
Bara namnet på detta vapen låter brutalt. Jag har för mig att detta var DoD Experts motsvarighet till slagsvärd. Att det kan användas med en eller två händer får mig att tycka att detta är ett mycket allaroundvapen. Jag har nog haft detta vapen till en majoritet av de krigare jag skapat i Drakar och Demoner.  

Bilderna misstänker jag är tecknade av Gabriel Sandberg

1 kommentar:

  1. Jag har nog alltid gillat det simpla kortsvärdet av någon anledning, kanske för att det vore det enklaste att hantera på riktigt utan att man skär av sig tårna.

    Apropå den sammansatta bågen: Det engelska namnet är ju composite bow, och jag minns hur en kille hatade det gamla PC-spelet Diablo eftersom man kunde hitta composite bows där, och han läste det som "kompositbåge". Sånt fanns ju inte på medeltiden! My immersion is ruined!

    SvaraRadera