lördag 22 mars 2014

En aktiv vecka

Under veckan har bloggen sett den högsta trafiken av visningar sedan jag startade den för mindre än ett år sedan. Orsaken är min recension av Mutant: år Noll som bland annat Fria Ligan retweetade/delade i sitt twitterflöde och på sin Facebooksida.  


Bara på ett par timmar hade inlägget gått upp som det mest lästa i bloggens historia. Snabbt passerade den recensionerna av Lars Wilderängs böcker Midvintermörker och Midsommargryning i antalet läsare. Dessa inlägg haft lite även draghjälp genom  att Lars själv Tweetat ur recensionen men även en länkning från Adlibris. Även det då mest lästa inlägget om Airsoft passerades och visningsantalet ökade hela tiden. Under kvällen la jag ut länkar till inlägget både på Rollspel.nu samt Fria Ligans Forum vilket också ökade tillströmningen till bloggen.

Nu har besökarantalet gått ner till de nivåer den hade innan Mutantinlägget trots att jag skrivit några inlägg sedan dess. Var detta mina "fifteen minutes of fame" eller kan jag på något sätt toppa detta? Vete katten om det går. Någon som har något förslag?

En Nördblogg har normalt en ganska begränsad läsarskara och jag måste nog komma på någon riktigt originellt för att få en hög och jämn tillströmning av läsare. Jag kan t ex jämföra med Träningsbloggen jag startade för 5 år sedan. Jag har inte skrivit ett inlägg i den på 3,5 år men den drar fortfarande till sig läsare och har vissa dagar fler visningar än den här bloggen.

Jag tycker också att det är smått pinsamt att gå ut med s k "Shameless plugs". När man läser kommentatorsfälten i andra bloggar ser man rätt ofta någon, oftast tjej, som skriver "Kolla min min fotoblogg" eller liknande. Trots att bloggen personen kommenterat kanske handlar om t ex Försvarspolitik eller Hockey. Jag tror aldrig jag skulle sjunka så lågt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar