fredag 7 mars 2014

Hur skall man hinna med allt! Men här är två spelrecensioner.

Som småbarnsförälder har man inte jättemycket tid över för nördigheter. Just nu tar jag mig den tiden när resten av familjen gått och lagt sig runt kl 22. Brukar sitta en timme eller två framför datorn innan jag stupar. De senaste veckorna har jag främst spelat två spel "World of Warplanes" och "Football manager 14".

WoWpl spelar jag mest för att göra nått "hjärndött" medan FM14 kräver desto mer tankearbete. Båda är riktigt sköna på sitt sätt.

World of Warplanes

World of Warplanes ges ut av samma studio som ligger bakom World of Tanks och snart även World of Warships. Det är snabb och enkel PvP.



Man loggar in väljer vad man vill flyga och sätter sig i kö. efter kanske 30 sek så finns det nog många spelare inom den tekniklevel som ditt plan har för att starta en karta. Sedan är det bara att flyga och skjuta ner så många plan som möjligt från motståndarsidan. Man kan även flyga plan som är specialliserade på att angripa markmål med bomber, raketer och/eller kanoner. Slaget är slut när alla plan på ena sidan är förstörd eller om den ena sidan fått för stort övertag b la genom att förstöra markmål. Efter striden får man XP och pengar i belöning.



Har man skjutit på någon från ena sidan får man böter som betalas till din lagkamrat för att täcka dennes kostnader. För XPn och Pengarna kan man bland annat forska fram bättre motorer, kanoner, mer bomber. Med pengarna köper du sedan de saker du forskat fram. Man kan även använda pengarna till att köpa annan ammo, kammon på planet mm. Precis som World of Tanks kan man även via Mikrotransaktioner köpa "guld" med vilket man kan t ex köpa ett guldkonto som ger med XP och pengar, färdiga plan eller permanent kammomålning.



Spelet är riktigt avkopplande om man gillar pvp men kan också vara stressande om man verkligen vill skrapa ihop nog mycket XP för att låsa upp nästa del eller plan. Till skillnad från World of tanks måste man hålla koll på vart marken finns så man inte krashar. Spelet är helt gratis och det finns egentligen ingen orsak att köpa guld annat än om man är lat.

Jag spelade spelet med en XBOX-handkontroll och efter lite övning går det riktigt bra. Jag har tappat bort min nästan 15 år gamla joystick annars hade jag spelat med den istället.

Betyg 4 av 5 Fiskpinnar


Football Manager 2014
 
Jag har alltid gillat att spela managerspel. Jag minns det första jag spelade på Amigan i början på 90-talet. Vill minnas att det hette "Multisoccer" (eftersom man kunde vara flera spelare). I det hade spelarna ett värde mellan 0,0-9,9 som var anpassat till den liga man spelade i. dessvärre innebar möjligheten till flera spelare att man kunde fuska och få laget fullt med toppspelare. Man startade spelet med maximalt antal spelare (tror det var åtta). Man valde det lag man verkligen ville spela samt 7 andra från högre ligor. Sedan plundrade man de sju lag man inte ville spela på pengar (genom att sälja sina skitspelare för överpriser) och spelare (genom att sälja sina bästa spelare för ingenting). När lagen var plundrat och ditt lag var fullt av toppenspelare tog man "quit game" med de sju plundrade spelarna. Nått sånt går dock inte att göra i Football Manager.

 
 
Football Manager har alltid varit bra. Jag vet inte hur många hundra speltimmar jag har med FM2010 men jag tror jag har spelat 5-6 säsonger. Spelet kan verka enkelt. Man tar rollen som tränare i något lag och leder det till framgång. Sanningen är låååååååångt från detta. Det räcker inte med att spela matcher. man måste hålla koll på träningar, personal, löner, fansens förtroende, styrelsens förtroende, kontraktsförhandlingar, anläggningar, scouta nyförvärv osv. Nästan allt som man kan tänka sig som krävs för att en fotbollsklubb skall gå runt.

 


En kul grej är de dialogträd som tillkommit i de senaste årens versioner vilket gör att man måste tänka efter vad och hur man säger saker till media, spelare mm. Det räcker inte med att sägar "Du spelade bra". Du måste även bestämma om man skall säga det lugnt, säkert, aggressivt eller passionerat. Detta kan påverka förhandlingar eller hur spelarna mår mentalt.




Peronligen älskar jag att utveckla klubbar och försöka få dem så stora som möjligt. Tycker itne det är lika roligt att leda toppklubbar som Manchester United, Arsenal, Barcelona, Real Madrid mm. Just nu spelar jag i allsvenskan och är inne på min andra säsong. Jag har bytt ut nästan hela laget jag började med och ersatt spelarna med yngre talanger. Detta har gjort att jag har allsvenskans billigaste trupp. Jag har satsat hårt på att få in de bästa tränarna minstyrelse tillåter mig värva och har sett till så att träningsanläggningarna är bra. I skrivande stund är jag ett pra matcher in på säsongen och det är jobbigare än förra året. Bland anant för att jag mött andra toppklubbar men även på ett tätt spelschema då det är VM om några månader.

Älskar man managerspel och fotboll är detta spel ett måste. det kostar normalt runt €50 på Steam men brukar finnas för halva priset under vissa viktiga fobollsdatum som tex när övergångsfönstret stängdes sista januari.

Betyg 4 av 5 Fiskpinnar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar