måndag 17 mars 2014

Podcasts 2014

 


Som jag skrivit tidigare är jag en "podaholic" dvs jag lyssnar på massor av podcasts under veckan. Min hustru stör sig på att jag hela tiden har en "earbud" i örat när jag lagar mat, diskar, städar osv. För mig är det en form av avkoppling. Jag skrev ett inlägg för cirka ett år sedan om de poddar jag lyssnade på då. Sedan dess har mycket hänt och vissa poddar har fösvunnit ur min prenumerationslista medan andra har tillkommit. Tänkte därför uppdatera vilka poddar jag nu lyssnar på. Klicka bara på rubriken för att komma till poddens hemsida.


FAQ-podden
Denna eminenta pod fyllde ett år häromveckan och jag följer den slaviskt. När jag skrev mitt förra podcastinlägg hade Magnus, Anders och Ivan enbart kommit med två avsnitt. Sedan dess har podden blivit bättre både innehålls och ljudmässigt. När det kommer ett nytt avsnitt är detta ett av veckans höjdpunkter. Bästa avsnittet hitills har varit det där de pratar om filmen "Conan- barbaren" med Arnold Schwarxenegger som Conan. Ni hittar det HÄR.


Viskningar från kryptan
Här snackas det OSR så det stänker om det. Långa sköna avsnitt där programledarna grottar ner sig (pun intended) i främst D&D, grottkräl och härliga regeldiskussioner. Har dock inte kommit så många avsnitt och det var ett tag sedan senast. Hoppas verkligen inte att de slutat.
Signaler från Zonen
Rollspelstillverkarna Fria Ligans podcast där de diskuterar sina spel, regler, rollspelstillverkning och mycket annat som har med rollspel att göra. Fortfarande anser jag att inledningen på det första avsnittet som handlade om Mutant och postapokalyps är bland det stämningsfullaste jag hört i poddvärlden. Ni hittar avsnittet HÄR! Dessvärre kommer inte avsnitten ut med jämna mellanrum då jag antar att killarna i Ligan har fullt upp. Men det gör att varje nytt avsnitt är lite av en högtid.


The Steve Austin show
När skådespelaren och föredetta wrestlern Steve Austin startade sin podcast under våren 2013 så var han bland de första "stora" namnen från wrestlingen i podcastvärlden. I början var avsnitten rätt ojämna och vissa rent dåliga, som avsnittet när Steve sitter på ett Hotel i Mexico och pratar om flugor ett helt avsnitt. Podden har sedan dess lyft sig enormt och kommer nu ut två gånger i veckan. Steve intervjuar intressanta personer och pratar om diverse ämnen som ligger honom varmt om hjärtat.

Chris Jericho

Talk is Jericho
Jag misstänker att Chris Jericho sneglade på Steve Austins framgångar i podcastvärlden och bestämde sig för att starta en egen. Chris har samma upplägg som Steve men han pratar också en hel del musik då han är sångare i bandet Fozzy. Det blir en hel del wrestlingsnack.


The Ross Report
Den pensionerade wrestlingkommentatorn Jim Ross startade för några veckor sedan en egen podcast. han har jobabt över 40 år i wrestluingbranchen och har en hel del att prata om. Även han kör samma programupplägg som Steve och Chris.


Nördigt
Jag har lyssnat på den här podden i ungefär ett år. Programledarna snackar om film, spel, comics och TV-serie. Bra dynamik mellan programledarna vilket man märker då någon av dem är borta. Ibland kan avsnitten vara lite väl långa men klart vära att lyssna på iaf.


Radio Råsunda
En viss svart/gul idrottsklubb från huvudstaden ligger mig varmt om hjärtat. programledarna snackar fotboll och allt annat som rör AIK (fotboll). De har många intressanta gäster som spelare, ledare, agenter osv. Störtskön stäming (i alla fall om man är AIKare).


Art of Wrestling
Precis som för ett år sedan lyssnar jag på denna pod. Dessvärre käns det som att programledaren Colt Cabana börjar få dåligt med (för mig) intressanta gäster att intervjua. Självklart lyssnar jag på alla avsnitt men får allt oftare googla på den som blir intervjuad för att se vem det är. Det roliga är att avsnitten inte är speciellt daterade så man kan utan problem lyssna på gamla avsnitt. Det finns nästan 200 att välja bland.


Current Geek
Denna pod kommer normalt en gång i veckan och här diskutteras allt möjligt nördigt. Den har i princip fyllt det tomrum som nerlagda (GWC) lämnade efter sig. Sköna gäster och mycket proffesionell.

The History of WWII Podcast
Detta är min nöd-pod. Det vill säga den jag lyssnar på när jag inte har något annat att kvar. Titeln säger allt. Programledaren går från avsnitt ett igenom andra världskrigets historia och även om jag anser mig j*kligt kunnig om ämnet lär jag mig hela tiden något nytt.

Poddar jag slutat lyssna på:
- Alla Eve-relaterade podcasts. Har som tvåbarnsförälder inte tid att spela EvE så då är det ingen mening att heller lyssna på dessa. det skulel bara göra mig så enormt sugen att spela och sedan besviken när jag inser att jag inte har tid att lägga enr den tid jag vill på spelet.

- Galactic Watercooler. Denna pod slutade "sända"för nästan ett år sedan. Synd för detta var en riktigt kul pod.

- Mission log. Jag har egentligen inte slutat lyssna utan mest pausat då jag inte hunnit hålla samma tempo i mitt Starv Trektittande för att hänga med i avsnitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar