måndag 31 mars 2014

Recension: Captain America - The Winter Soldier/Return of the First Avenger



I helgen var jag och såg senaste Marvelfilmen "Captain America - The Winter Soldier" eller "Captain America – The Return Of The First Avenger" som den tydligen heter i Sverige. Man blir dock lite konfunderad då SF på sin hemsidan uppger båda namnen på filmen vilket gör att man lätt kan tro att det är två olika filmer. Varför man har en egen titel till filmen i Sverige (europa?) 2014 övergår mitt förstånd. Fånigt är det i alla fall och jag kommer från och med nu kalla den Winter Soldier.

Kom förresten på att det nästan enbart är Marvelfilmer jag sett på bio de senaste åren.

Den första Captain America-rullen var en trevlig överraskning när den kom för några år sedan. Trots att jag saknade de små vingarna som han i serien har på masken. "Winter Soldier" är fullspäckade med bra skådespelare. Förutom Chris Evans, Scarlet Anderson och Samuel L Jackson ser vi i denna även bland andra Robert Redford.



Filmen kickstartar med att Cap, Black Widow och SHIELDs Strike team skall frita gislan ombord på ett fartyg som ägs av SHIELD. Något står inte helt rätt till och Cap dras in i ett maktspel inom SHIELD. Vill inte spoila handlingen för någon men det blir lite av ett "vem kan jag lita på"-spel.
Till skillnad från superhjältefilmer som kommit ut de senaste åren har faktiskt Winter Soldier en hel del lugnare parti istället för en massa onödig action. Trots att det i slutet kanske är en fight för mycket blir de inte lika tröttsamma som i "Nu kastar vi varandra genom skyskrapor i 60 min - Man of Steel".

Även om filmen stundtals är förutsägbar och kanske inte ett mästerverk är det en riktigt underhållande superhjältefilm. Jag gillar hur de knyter ihop handlingen från första filmen. Filmskaparna gör inte heller kardinalfelet i superhjältefilmer och blandar in för många "häftiga" skurkar/hjältar (vilket t ex den kommande spider man-filmen verkar göra).

Jag undviker i det längsta att se filmer i 3D men jag har svårt att se att de skulle tillföra något att göra det. #Vågavägra3D

Filmen får 3 varma fiskpinnar av 5 möjliga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar