tisdag 8 april 2014

Transport Tycoon



När jag började spela PC-spel i början på 90-talet stötte jag på spelet Transport Tycoon. Precis ett sådant spel dom jag älskar. På Amigan hade jag spelat Sid Meyers Railroad Tycoon men det handlade ju bara om tåg (inte för att det är fy skam). Transport vidgade det man kunde kontrollera. Bygg vägar, järnvägar, hamnar och flygfält. Se sedan till att de trafikeras så effektivt som möjligt och tjäna så mycket pengar som det bara går. Jag vet inte hur många timmar eller dagar jag spenderat på detta spel.



Man börjar med att generera en karta. Man kan välja om den skall vara tempererad, snö, öken eller någon konstig sorts ufokarta. MSN kan även bestämma hur hög kartan skall vara. Visst är det coolt med en alpkarta men det är inte lika roligt när tågen knappt orkar upp till staden/fabriken på toppen. 



När man gjort kartan har man X antal spelår på sig att komma igång innan de datorstyrda motståndarna dyker upp. Mitt tips är att hitta en industri som ligger i närheten av ett ställe som producerar den råvara fabriken behöver. Ex ett stålverk som ligger nära en järnmalmsgruva. Sedan bygger man en järnvägsrutt mellan dem. Sedan är det bara att se hur pengarna börjar rulla in. I början brukar jag låna pengar rätt friskt för det tar inte länge innan man kan betala tillbaka lånen. Under spelets gång kommer nyare lok, lastbilar, fartyg och flygplan/helikoptrar.



Rätt snabbt har har man lärt sig hur spelet går till och man kan sitta och bestämma hur vissa lastbilar skall köra för att dra in mest pengar. En nackdel med spelet är att det inte ger speciellt mycket motstånd. Man kan krossa sina motståndare rätt enkelt och sedan vill man bara tjäna mer pengar och se vad nästa nya fordon är. Men spelet är ändå bra och underhållande trots ca 20 år på nacken.

Det roliga är att man kan tanka ner spelet gratis, och lagligt, på nätet. Ni hittar spelet HÄR  

Betyg: 4 av 5 Fiskpinnar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar