tisdag 1 april 2014

Warhammer 40k: Tale of X Gamers - Del 1

Ett av mina första riktiga möten med Games Workshops Warhammervärldar var på butiken Tradition i Luleå 1989. I en monter utanför butiken hade de flera målade modeller som jag dräglade över varje gång jag besökte butiken. Efter att fått mitt första sommarjobb och tjänat riktiga pengar bestämde jag mig för att köpa nått skoj. Jag tror jag spenderat flera timmar i butiken, för feg för att prata med personalen, innan jag till slut köpte "Warhammer 40.000 - Rogue Trader". Det var en stor fet bok med en massa tuffa jävlar i tunga rustningar och häftiga vapen på framsidan. Några figurer köpte jag dock inte. Vi kom aldrig oss för att spela det heller men jag var helt såld på 40k-universumet.



När jag i mitten på 90-talet flyttade till större ort så upptäckte jag Warhammerhobbyn igen. Först spelade jag Warhammer Fantasy Battle (Whfb) men efter ett tag kom 40k med nya regler och då var jag såld. Började som så många andra att spela Space Marines. Jag gillade direkt Imperial Fists men Citadels gula färger var rena tortyren att måla med på den tiden. Efter att ha försökt måla en marine gul i flera timmar utan att det blev bra valde jag att byta chapter och valde Dark Angels istället. Främst för att det är lätt att måla över gult med mörkgrönt. Under de år jag var som mest inne i hobbyn startade jag alla möjliga arméer som Tyranider, Tau, Black Templars och Imperial Guard. Som så mycket annat får man andra intressen och jag la i princip warhammerhobbyn på hyllan i början på 2000-talet. Jag har inte helt brutit med Warhammervärlden utan spelat i princip alla Warhammertitlar som kommit som datorspel.

För någon vecka sedan blev jag inbjuden till eventet "Tale of  X Gamers" som den lokala spelbutiken Fantasia arrangerar. Upplägget är enkelt. Från April till oktober måla upp en 2000p 40k-armé med diverse delmål under tiden. Det tog en stunds funderande innan jag tog beslutet. Frågan är om jag som tvåbarnsförälder kommer ha tid att måla så många modeller. Men jag spenderar en hel del tid framför datorn när resten av familjen gått och sova som jag istället kan spendera framför målarbordet. Jag valde därför att delta.

Nu var frågan bara vilken armé jag skulle måla upp. Mitt främsta intresse är att bygga upp och måla en armé. Spelandet är sekundärt. Jag vill därför måla upp nått som är snyggt och inte så vanligt. Efter lite efterforskning så valde jag att gå tillbaka till "rötterna" och valde Imperial Fists. Jag har hört att de nya färgerna är tusen gånger bättre än de som fanns för ca 15 år sedan vilket underlättade mitt val. Gult är rackarns snyggt och det sticker ut.



Jag köpte "Codex: Space Marines" och "Sentinels of terra" till min iPad (fasen så smidigt) och började planera min armélista. Jag märkte snabbt att saker inte helt oväntat förändrats sedan jag spelade senast så jag är inte helt 100% säker hur jag skall bygga armélistan. Jag kommer lägga upp min preliminära army list när den är "klar". Grunden har dock inte ändrats allt för mycket och än så länge har jag inhandlat följande:

- Space Marine tactical Squad
- Terminator  Close Combat Squad
- Space Marine Scouts
- Space Marine Command Squad

Har även beställt följande:
- Captain Darnath Lysander
- Space Marine Captain in Terminator Armour

Nästa inköp blir nog:
- Space Marine Dreadnougt
- 2 lådor Tactcal Squads
- Terminator Squad

Jag gjorde även en inventering av mina gamla modellsaker och det visade sig att felra gamla burkar färg forfarande var i användbart skick. Det intressata är dock att de allra äldsta burkarna jag har från slutet av 80-talet var i betydligt bättre skick än de som är köpta för några år sedan. Troligen för att de inte var lika "vattenbaserade" som dagens färger.

Än så länge har jag enbart hunnit att förbereda figurerna för målning. Bildserien nedan förklarar vad jag gjort.



Drygaste jobbet, ta loss alla "bits" och ta bort gjutskarvarna
Sårig tumme efter att ha rengjort "bits"
Färger jag kommer känna till väl den närmaste tiden

Det gick perfekt att tvätta alla "bits" i en tesil

Min Space Marine Sergeant
Min Space Marine Tactical Squad innan Grundmålning.

 
PS. Bloggen finns även på Facebook, Twitter och Instagram. Följ och få extra bilder och annat skoj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar